פסיכולוגיה קוגניטיבית: התפתחות תפיסת המרחב והעומק

פסיכולוגיה קוגניטיבית: התפתחות תפיסת המרחב והעומק

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה אל: פסיכולוגיה קוגניטיבית- סיכומים

התפתחות תפיסת המרחב והעומק – בקרב בעלי חיים כגון יונקים תפיסת המרחב הנה תהליך המתפתח ונסמך במידה רבה על הניסיון המצטבר (בקרב בע"ח קטנים כגון אפרוחים תפיסת המרחב קיימת מיד עם הלידה). כדי לבחון את יכולת התפיסה לעומק פותח מתקן הנקרא הצוק הוויזואלי – מניחים לוח זכוכית על גבי מה שנראה כתהום. סירוב של בע"ח לחצות את לוח הזכוכית מעיד על תפיסת עומק שכן בע"ח נמנע ממה שנראה כתהום. ניסויים שנערכו בשיטת הגידול המבוקר בשילוב עם מבחן התנהגות בצוק הוויזואלי, העלו כי גם הניסיון תורם ליכולת תפיסת עומק טובה. אצל תינוקות בודקים את יכולת תפיסת העומק ע"י נטייתם של תינוקות להושיט יד כדי לתפוס עצם קרוב אליהם. עפ"י שיטה זו ניתן לדעת האם התינוק יודע לאמוד בצורה מדויקת את מרחק העצם ממנו. נמצא כי יכולת כזו אמנם קיימת כבר בגיל רך ביותר והוסק מכך כי תפיסת עומק דו עיניי מבוססת על מנגנון מולד או על תהליך הנלמד בזמן קצר ביותר מלידת התינוק. גם היכולת של תינוק להבחין בגוף הנע לעברו (הנבדקת ע"י רפלקס המצמוץ) ההכרחית להימנעות מפגיעת עצמים, נמצאה כבר בגיל 2-3 שבועות. רמזי עומק חד-עיניים כמו פרספקטיבה קווית או גודל מוכר ורמזים מורכבים יותר כגון הצללה נמצא רק בגילאים 3 שנים, נראה כי הסתמכות על רמזים כאלה הנה תהליך נלמד המחייב התנסות.

התנסות סנסורית-מוטורית וחשיבותה להתפתחות תהליכי תפיסה – לא די בעצם החשיפה לגירויים ולסביבה ללא הבחנה. נודעת השפעה גם לסוג החשיפה ולצורת האינטראקציה. מחקרים מראים כי התנסות סנסורית-מוטורית פעילה חשובה להתפתחות תפקודי התפיסה. ככל שנספק לתינוק סביבה עשירה יותר בגירויים ונאפשר לו התנסות אקטיבית עם סביבתו, נסייע להתפתחות התפיסה שלו.

התפתחות תהליכי התפיסה מושתת על תהליכים מולדים שמקצתם נדרשים לתהליכי הבשלה עד שיוכלו לבוא לידי ביטוי מושלם. ואולם, חלקם של הניסיון והלמידה אינו ניתן לביטול.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: