תולדות המוסיקה המערבית: מוסיקה כלית בסוף המאה ה-16

תולדות המוסיקה המערבית: מוסיקה כלית בסוף המאה ה-16

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

מוסיקה כלית בסוף המאה ה-16

בסוף המאה ה-16 ניתן לסווג את המוסיקה הכלית לארבעה סוגים:

  1. מוסיקה הנובעת ממודלים ווקליים
  2. ריקודים
  3. קטעי אימפרוביציה
  4. ואריאציות

החלוקה מתייחסת למקור הסוגה, לפונקציה (התפקיד אותו היא משמשת), הסגנון והצורה של היצירה. כמו כן החלוקה אינה מוחלטת היות וניתן למצוא מהילה של סוגים, לדוגמא: ריקוד כחלק מואריאציות.

הקנצונה – הצורה הקונטרפונקטית הכלית המובילה. בראשית התפתחותה הייתה הקנצונה בעלת אופי וסגנון השאובים מהשנסון הצרפתי: קלילה, מהירה, ריתמית מאוד ומרקם קונטרפונקטי פשוט. מהקנצונה שנכתבה לעוגב תתפתח מאוחר יותר הפוגה.

התפתחות מהותית בקנצונה מהווים החלוקה לחטיבות מנוגדות והחזרות. חזרה וחטיבתיות היו קיימים גם קודם במוסיקה אך הללו נבעו מצרכים פולחניים או הוכתבו ע"י הטכסט. ביצירה הכלית ההחלטה לבחור בחזרה או בנושאים מנוגדים נובעת משיקולים מוסיקליים בלבד והיא קומפוזיטורית למהדרין.

הגישה הקומפוזיטורית החדשה כפי שבאה לידי ביטוי בקנצונה מועתקת גם ליצירות כליות אחרות. גישה זו היא שהביאה מאוחר יותר להתפתחותן של יצירות כליות עצמאיות.

ריקודים

במחצית השנייה של המאה ה-16 נכתבו קטעי ריקוד ללאוטה, לכלי מקלדת ולאנסמבלים. רוב הריקודים נכתבו לאירועים חברתיים שהתקיימו בבתי הבורגנים או בחצרות האצילים. הבלט, שפרח בחצרות האצילים הבורגונדים והאיטלקים, יובא לצרפת והיה לסוגה רבת משמעות. הנטייה במאה ה-16 היא ליצור זוגות של ריקודים כגון הפאוון והגליארד, כאשר הראשון הוא איטי, מדוד ובמשקל זוגי והשני מהיר וחי יותר ובמשקל משולש.

קטעי אימפרוביזציה

הצורה העיקרית במוסיקה לכלי מקלדת היא הטוקטה. מקור השם מהמילה toccare שפירושה לגעת. לטוקטה אופי אלתורי, כתובה באופן מאוד אידיומאטי, רווית קישוטים המנוגנים ברובטו. יצירות אחרות בעלות אופי דומה הן הפנטסיה והפרלוד.

אופן אחר של כתיבה אימפרוביזטורית נמצא בקטעי מקלדת בהם המלחין "משוטט בחולמניות" במבוך של הרמוניות מוזרות, כפי שנגן היה עושה בעת אלתור.

ואריאציות

הואריאציות פורחות בעיקר במוסיקה לכלי מקלדת באנגליה. מלחיני המקלדת באנגליה נקראים וירג'ינאליסטים ע"ש הוירג'ינאל שהיה כלי המקלדת העיקרי באותה תקופה. במוסיקה שהודפסה ניתן למצוא פנטסיות קונטרפונקטיות, עיבודים של מדריגלים, ריקודים, קטעים תיאוריים והמון קבצים של ואריאציות.

מאפייני הואריאציה:

  • מושתתת על מנגינה של ריקוד איטי, שיר מוכר או על לחנים עממיים
  • נושאי הואריאציות היו קצרים, פשוטים, בעלי פרזות סימטריות ועם מבנה דו או תלת חלקי ברור
  • הואריאציות שהופיעו בעקבות הנושא נוגנו ברצף
  • כל ואריאציה משמרת את המבנה של הנושא: את הקדנצות, המבנה ההרמוני והארטיקולציה
  • לעיתים המנגינה נותרת ללא שינוי אך נעה בין הקולות
  • לעיתים המנגינה עוברת תהליך של פירוק לפיגורציות, לתבניות חוזרות
  • חלק מהואריאציות הן וירטואוזיות
  • כל ואריאציה מציגה סוג עיקרי אחד של פיגורציה
  • תכופות הואריאציה האחרונה איטית יותר, מעין הצגה מורחבת ומסכמת של הנושא

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: