היסטוריה פוליטית: ביסוס הממשלה הפשיסטית באיטליה

היסטוריה פוליטית: ביסוס הממשלה הפשיסטית באיטליה

ביסוס הדיקטטורה האישית של מוסוליני דרך שבירת האופוזיציה והתבססות הפשיזם האיטלקי

ב3 בינואר 1925, מוסולני כינס את הפארלמנט ולקח אחריות אישית על רצח מאטיאוטי. את האחריות האישית הוא המיר לאחריות לשיקום איטליה. הדרך לשיקומה הוא בדיקטטורה אישית, בהנהגתו, כמובן. בעקבות הצהרה זו הסוציאליסטים החרמיו את הפארלמנט. מוסוליני השכיל להתסיס את הסיעות הנותרות בפארלמנט זו נגד זו. (המלך והשמרנים כנגד הפאשיסטים הקיצוניים ולהיפך.)

צעד שני- השלטת טרור ופחד.דרך ציזור מסיבי של התקשורת, הפעלת עיתונות פשיסטית וממשלתית בלבד, וסגירת עיתונים אופוזיציונים מתחרים, מוסוליני השיג השפעה על דעת הקהל ועל טווח הדיון.

צנזורה זו לא כללה רק סגירת עיתונים אלא גם אלימות קשה מאד נגד עיתונאים, הן מקומיים והן זרים, ואלימות קשה נגד נציגי האופוזיציה.

צעד שלישי- מוסוליני ביטל את הבחירות ואת שיטת המושבעים (בהליך המשפטי) פועל יוצא של פעולה זו היתה מכה אנושה למאפיות שהתנהלו באיטליה. זאת מאחר ושיטות הפעולה העיקריות של המאפיה היו איום על מושבעים ועיוות בחירות. לאחר ביטולם אנשי מאפייה רבים נעצרו והורשעו.

צעד רביעי-  שוחד לאנשים בעלי כוח,  כדי שיפסיקו לפעול נגדו- דוגמא לכך הוא דנוציו שמוסוליני גהב ממנו את רעיון המפגנים ההמוניים. מוסוליני שיכן אותו באחוזה מלכותית והעניק לו מחוות כבוד רבת בתמורה לשתיקתו.

צעד חמישי -ריכוז הכוח הפוליטי והבירוקרטי בידיו. דרך משחק בסיעות הפשיסטיות שבמפלגתו שמר על פילוגן ומכאן עוצמתו הפוליטית. מוסוליני הבין שאת הדיקטטורה האישית הוא צריך לבסס בהדרגה. דרך החלפת מבצעי התפקידים בפשיסטים.

מוסוליני התחיל בתהליך החלפת הפקידות, התערב בסמכויות הרשות השופטת ולבסוף ביטל את הממשל העצמי המקומי.

צעד שישי – פולחן אישיות למנהיג, מוסוליני טיפח את המיתוס סביבו. ובסוף 1925 נטל לעצמו תור חדש- ראש הממשלה.

צעד שביעי- הורדת מעמד חבר השרים לגוף מייעץ בלבד.

לסיכום: עד לסוף 1925 הוכנסו הפארלמנט, הפקידות ומערכת השיפוט בעול המישטר וכתוצאה מכך פחת הצורך להסתמך על אלימות ועל המפלגה הפשיסטית עצמה.

( המתנגד הגדול למוסוליני היה פארינצי שהיה מספר שתיים במפלגה ועם המעבר לדיקטטורה אישית איבד את כל כוחו.)

 

חזור אל: מבוא להיסטוריה פוליטית – סיכומים

כאן תוכלו למצוא סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

היסטוריה פוליטית של זמננו

מבוא להיסטוריה פוליטית

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו

כאן תוכלו למצוא סיכומים אקדמיים נוספים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: