התפתחות הבירוקטיה

The evolution of bureaucracies

 מבוא לפוליטיקה השוואתית -סיכומים

רעיון האדמיניסטרציה הציבורית אינו חדש. הוא ידוע עוד מכתבי סין העתיקה. למרות זאת, ההתפתחות של הבירוקרטיה באירופה המערבית גרמה להתפתחות המרכזית של הבירוקרטיה. האדמיניסטרציה הציבורית באירופה המלוכנית הייתה מבוססת על יועצים אישיים של המלכים, אשר שרתו תחת הנחיותיהם המפורשות. תהליך יצירת המדינה המודרנית גרם לשינוי דפוסי האדמיניסטרציה הציבורית. מארגון המבוסס על מינויים וגיוס אישי לא פורמלי, הפכה האדמיניסטרציה לארגון פורמלי המבוסס על גיוס על פי כישורים מוגדרים. תהליך הדה – פרסונליזציה של האדמיניסטרציה הציבורית הפכה אותה לשירות המלכותי ולאחר מכל לשירות הציבורי.

    לעומת אירופה, הייתה התפתחות הבירוקרטיה בעולם החדש פרגמטית יותר. נטולת מסורת שלטונית ארוכת שנים, התפתחה הבירוקרטיה כגוף אדמיניסטרטיבי אשר מממש את מדיניות הדרג הפוליטי. האדמיניסטרציה האמריקאית אפשרה לנשיאים לתגמל את תומכיהם באמצעות משרות שונות, וכונתה האדמיניסטרציה המקולקלת ( the spoiled system ) . בשנת 1883 the pendelton act סיים את דפוס התנהגות זה על ידי קביעת קריטריונים פורמליים ברורים לחברות בשירות הציבורי, ועל ידי כך יצר תשתית בירוקרטית.

    המאה העשרים הייתה מאת שיא לבירוקרטיה. שתי מלחמות עולם ומשבר כלכלי עמוק אילצו את המדינות לפעול תחת תכנון מרכזי ומדיניות ציבורית מוגדרת, כחלק מהתערבות עמוקה של המדינה בחברה.  תפיסת מדינת הרווחה גרמה לבניית ארגון בירוקרטי עצום שנועד לטפל במימושה.

    ברבע האחרון של המאה העשרים חל פיחות במעמדה של הבירוקרטיה כתוצאה מפיחות מעמדו ותפקודו של השלטון ( government ) , ובשל הפרטת הנכסים הציבוריים. תאצ'ר וריגן הן דוגמאות לממשלים שבאופן עקבי הפריטו את המשק הציבורי והעבירו חלק גדול ממנו לידיים פרטיות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: