פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: גזענות וסקסיסטיות מודרניות

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: גזענות וסקסיסטיות מודרניות

בשנים האחרונות חל שינוי בנורמות ההתנהגות כלפי קבוצות אנשים וסוגים רבים של אפלייה, דעות קדומות וסטריאוטיפים כבר אינם חוקיים או מקובלים חברתית. בעקבות זאת נוצרו אצל חלק מן האנשים קונפליקטים בין מה שהם מאמינים בו לבין מה ששקול ונכון חברתית לומר. קונפליקטים נוספים עלולים להיווצר בין אמונות מתחרות (רצון לשוויון לעומת רצון לתקן את העבר באמצעות אפלייה מתקנת) או בין אמונות לבין תחושות בטן (אמונה בשוויון לעומת תחושת בטן הפוכה).

קונפליקטים אלו הובילו את הפסיכולוגיה החברתית לפתח הסברים תיאורטיים חדשים לדעות הקדומות החדשות והאמביוולנטיות הללו. לדוג', יש הטוענים שהגזענות הישנה הוחלפה על ידי הגזענות החדשה (Modern Racism) המכונה גם גזענות סימבולית (Symbolic Racism) – דעות קדומות נגד קבוצות גזע אחרות ביחד עם דחייה של אמונות גזעניות מפורשות. לדוג', לצד דחיית האמונה שהשחורים הינם נחותים גנטית, רבים סוברים ששחורים מאיימים על ערכים כגון הסתמכות עצמית, צדק, שיוויון וערכי משפחה.

תיאוריה דומה טוענת שנסיבות הסיטואציה קובעות במידה רבה האם האדם יתנהג בצורה מפלה – אם אין צידוק בסיטואציה להתנהגות באפלייה, האדם ינהג בשוויון, אך ברגע שיש רציונליזציה זמינה שתצדיק את האפלייה היא תתרחש.

ניסוי המדגים זאת: נבדקים מתבקשים לסייע לאדם שחור/לבן הזקוק לעזרה רפואית. אם הנבדק סבר שהוא היחידי שיכול לסייע באותה הסיטואציה – הייתה נטייה לסייע יותר לאדם השחור (94%) לעומת האדם הלבן (81%), אך אם האדם סבר שהוא אינו האדם היחידי שיכול לסייע (מה שנותן לו תירוץ לא לסייע) – אחוזי הסיוע לאדם הלבן היו גבוהים הרבה יותר (38% לעומת 75%).

ניסוי נוסף: נבדקים מתבקשים לדרג מועמדים שחורים ולבנים לעבודה כלשהי – גם אנשים עם דעה קדומה וגם אלו ללא דעה קדומה דירגו אנשים שחורים באותו אופן כשהאדם הצטיין בכל הממדים הרלבנטיים לקבלה, אך ברגע שהאדם לא הצטיין בחלק מן המדדים, בעלי הדעה הקדומה נתנו דירוג נמוך הרבה יותר לאדם השחור מאשר אלו שאינם בעלי דעה קדומה. זה נובע מכך שהציון הנמוך נותן למדרג תירוץ לתת ציון נמוך שכן הוא תמיד יוכל לטעון שהתחומים בהם השחור היה חלש הנם חשובים יותר מאלו בהם הוא הצטיין.

יש לציין כי הצורך להיראות חסר דעות קדומות הוא לעתים חזק מספיק בשביל לייצר תוצאות הפוכות – דירוג גבוה יותר עבור שחורים מאשר עבור לבנים עם ציונים דומים.

גזענות וסקסיסטיות נדיבה (Benevolent)

סטריאוטיפים אינם חייבים להיות שליליים – הם יכולים להיות גם חיוביים ("לשחורים יש חוש קצב טוב יותר").

במחקר של Glick and Fiske נמצא כי לעתים רבות סקסיסטיות נדיבה (אידיאולוגיה אבירית המציעה חיבה והגנה לנשים המצייתות לחוקים הקונבנציונליים) קיימת לצד סקסיסטיות עוינת (אנטיפתיות כלפי נשים הממרות את סמכות הגברים). הבעייה בסטריאוטיפים חיוביים חלקית אלו היא שהם עמידים מאד לשינוי והם מאפשרים למחזיק בהם להכחיש כל טענה לדעה קדומה. בנוסף, כשאנו מבצעים אידיאליזציה רק לחלק מן הקבוצה (אלו שמתאימים בתדמית שלנו), סביר שניטה לזלזל ולנהוג שלא כשורה בשאר החברים בקבוצה(אלו שלא מתאימים לתדמית שיצרנו).

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: