תפיסת המדינה בדמוקרטיה המערבית – סיכום

תפיסת המדינה בדמוקרטיות המערביות:

 מבוא לפוליטיקה השוואתית -סיכומים

א.   מדינת "שומר הלילה": במאה ה-19 המדינה נתפשה כמינימאלית, מגנה על הרכוש הפרטי בלבד. השליט יכול לפעול במ"ח עפ"י החלטתו. הבירוקרטיה הייתה מינימאלית. המדינה נתפשה כ"מקור הרע" והיו מעוניינים להגביל את תפקידה. למעמד הבורגני לא היה עניין במדינה מפותחת או במדינת רווחה.

ב.    מדינת הרווחה: עם הרחבת זכות ההצבעה והליברליזציה, עלו מפלגות סוציאל-דמוקרטית (בנוסף לאופציה הקומוניסטית), האליטות הבורגניות, ע"מ למנוע הידרדרות לכיוון סוציאליסטי מדי. הן דואגות להקמת מנגנוני רווחה שיבטיחו מינימום אמצעי קיום לכלל האזרחים. התפיסה שהמדינה אחראית לכלל אזרחיה מתפתחת החל מביסמארק (מחוקק חוקים בנושא תאונות עבודה, בריאות, פנסיה וכד'). המדינה הופכת לספק הראשי של שירותי הרווחה והמנהל המתרחב אחראי על כך. זכויות האדם הופכות לחלק אינטגראלי מהמדינה הדמוקרטית ובהם הזכות לעבודה וקיום בכבוד. בחוקות דמוקרטיות מודרניות שולבו זכויות חברתיות המציגות את ערכי החירות והשוויון לא כסותרים אלא כמאוזנים. בארה"ב מדינת הרווחה בצורה מוגבלת יחסית למדינות סקנדינביה. מדינת הרווחה הגיעה לשיאה בתחילת שנות ה-80', אז טענו המתנגדים כי היא פוגעת בערכי החירות ואינה מסוגלת לעמוד בכל ההתחייבויות שלקחה על עצמה. פיתוח מערכות הביוב ושירותי הרפואה הציבורית גרמו להעלאת תוחלת החיים באופן משמעותי. כל אלו יצרו עומס-יתר על מדינת הרווחה.

ג.     המדינה המווסתת (רגולאטור): תפקיד המדינות כיום הולך ומצטמצם, במקום להלאים ישנה הפרטה המונית. המדינה אחראית לוויסות הפעילות הכלכלית (מניעת מונופולים וכד'), פעילות של סוכנים חברתיים שונים, וכד'. באיחוד האירופאי לדוגמא, הבירוקרטים הם השחקנים המשמעותיים, תפקיד המדינה הופך לתפקיד טכני מווסת, ולכן חשיבות הפוליטיקאים יורדת.

במדינות הקומוניסטיות היה ניסיון ליצור מדיניות מתוכננת לחלוטין, הנשלטת ע"י המדינה באופן מוחלט. היה זה ניסיון יומרני לפעול עפ"י המודל הרציונאלי, דבר שיצר מחסור שהוביל לשחיתות במקום מערכת המשרתת את הציבור. עם זאת, המודל הצליח בנקודות מסוימות (התיעוש הכבד של בריה"מ) אך המחיר האנושי והסביבתי היה גבוה מנשוא. ישנם שלבים מסוימים שבהם להתערבות המדינה יש ערך חיובי, אך לאחריהם המדינה צריכה לאפשר לכללי השוק החופשי לפעול. המדינה המווסתת חייבת להיות מדינה חזקה (בעלת לגיטימציה גבוהה, מערכת משפט ובירוקרטיה יעילות). לכן, קשה מאוד בדמוקרטיות חדשות ליצור מדינה מווסתת (רוסיה נכשלה בכך, והכלכלה נמצאת בידי "האוליגרכים").

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: