הנסיך \ ניקולו מקיאוולי -על נסיכויות מעורבות, מוסר ופוליטיקה

הנסיך \  ניקולו מקיאוולי -על נסיכויות מעורבות, מוסר ופוליטיקה

סיכום זה הוא חלק מאסופת הסיכומים בקורס תולדות המחשבה המדינית, וחלק ממאגר הסיכומים והמשאבים בנושא פילוסופיה באתר.

על נסיכויות מעורבות- פרק ג', עמוד 9:

לפי מקיאוולי בפרק ג' של "הנסיך" נסיכויות מעורבות הן בעלות מחיר כבד- חיי אדם, מאמץ, משאבים ועוד. חשוב לדעת לנהל את תהליך הכיבוש. קטע זה לא מתייחס רק לשליט חדש אלא גם לשליט וותיק שכבש שטח. (דוגמת לואי בפרק זה היא טובה)

ישנן מספר הבנות שעל הנסיך לקחת בחשבון לאחר כיבוש שטח חדש:

  • העובדה שאנשים מקבלים אותך בברכה לא אומר שהם לא ימרדו בך אח"כ מאחר וזה טיבעם– בני האדם הם הפכפכים וכנראה שתעלה לשלטון הם יבינו כי הם לא מקבלים את מה שהם חשבו שיקבלו לכן ימרדו.
  • לעולם אין לזלזל בנכבשים– אין תפיסה ברורה לגבי איך צריך להתנהג לכן השיקול המרכזי שצריך להניע היא חמשת האלמנטים שנותן אריסטו: הסיטואציה, הדברים שאתה יודע ולא יודע, יכולותיך, האנשים שאתה כובש. מקיאוולי אומר כי אף פעם אין להמעיט בחלק הנכבשים.
  •  שליט צריך להיות מתוחכם וערמומי, לחשוב 2 צעדים קדימה, לזהות את המתנגדים הפוטנציאליים ולטפל בהם. אחת העצות שנותן מקיאוולי היא התנחלות השליט בשטח הכבוש. הדבר הפחות טוב אם אין ברירה הוא לייצר התנחלויות- תופעה שאנו מוצאים באירלנד.
  • השליט צריך לשלוט בשפה ובמנהגים על מנת שידע איך לשנותם.
  • חשוב למחוק את הזהות הנפרדת של השטח הכבוש דרך חיסול השפה
  • מסקנה: כדי לחסל מנהגים, תרבות ושפה אתה צריך קודם כל לשלוט בהם בעצמך.
  • אסור לייצר דרמה פתאומית, שורה של איסורים לדיכוי תרבות- השיטה היא סיפוח עם הרבה סבלנות. הדוגמא של ישראל מתקופת בן גוריון מבחינת מקיאוולי היא מצוינת לאיך לא לעשות את הדברים. לקח לעדות המזרח זמן קצר להתקומם על כור ההיתוך וביטול תרבותם.

ישנה מטרה סופית והיא שמירת שלטון, שמירת המדינה ושגשוגה- מכאן הרעיון "המדינה זה אני" . בסופו של דבר ניתן לומר כי מקיאוולי מבין את חשיבות שביעות רצון של נתינים מבחינת יצירת יציבות שלטונית. הוא אומר כי אחד הדברים שצריך השליט לייצר הוא שקט תעשייתי והוא מיוצר דרך: יראהפחד מעורב בכבוד שמקטין את סיכויי המרד. מאחר ופחד אינו מבטל את הסיכוי כי אנשים לא ימרדו בך, אנשים יכולים למרות הפחד לרצות להחליף את השליט. פחד מעודד רצון לנקמה בו אנשים לא מפעילים שיקול דעת רציונאלי. העובדה כי אנו מכבדים שליט מקטינה את הסיכוי שנמרוד בו.

יציבות שלטונית חשובה לנתינים, בסופו של דבר תוצר הלוואי של יציבות הוא חיובי עבור נתינים. נתינים לא צריכים מהפכות שלטוניות. תופעה של החלפת שלטון היא מסוכנת לכולם. האלמנט החשוב הוא לא להביא אנשים לכדי פחד בלבד.

חלק גדול מיצירת היראה הוא מצד אחד להיות בלתי צפוי אולם מצד שני לא להיות בלתי צפוי ואכזרי: הנתינים צריכים לדעת שאתה מודע למה שקורה ולא תהסס לפעול- כך מייצרים ייראה.

מוסר ופוליטיקה:

האלמנט המרכזי בהפרדה בין מוסר לפוליטיקה היא שאיננו מדברים על תפיסה אנטי מוסרית אלא תפיסה אה- מוסרית.

אנטי מוסרית- זהו אדם שיכול לעשות הבחנה בין מוסרי ללא מוסרי ותמיד בוחר בלא מוסרי.

אה מוסרית- זהו אדם שבתהליך קבלת ההחלטות שלו לא משלב מוסר.

על פי מקיאוולי שיקולים מוסריים לא רלוונטיים לעיסוק בפוליטיקה. ברגע שאתה מכניס שיקולים מוסריים אתה מחליש עצמך כשליט וזה מהות הפרגמטיזם- התעסקות בפרקטיקה בלבד: מזהים מטרה, אמצעים שיובילו אותנו למטרה ומשתמשים באמצעים בתבונה.

מקיאוולי אינו יכול להוות בסיס לתפיסה דמוקרטית מאחר וההפרדה בין מוסר לפוליטיקה היא בסיס לכל מה שהוא אנטי דמוקרטי.

הספר "הנסיך" של מקיאוולי למעשה מציף את הסכנות בחשיבה פרגמטית. אותו פרגמטיזם הוא הסגולה הטובה שמייחס מקיאוולי לנסיך. מצד אחד כל בני האדם שווים אולם מצד שני יש אנשים שיכולת המנהיגות שלהם גבוהה משל אחרים- היכולת נובעת מהסגולה הטובה שהיא הפרגמטיזם- לפעול רק למימוש המטרה שהצבת.

איך כניסה לפוליטיקה יכולה להפוך אותך לאדם שלם יותר

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: