סיכום: המהפכה התעשייתית באנגליה 1760-1830 / ת.ס. אשטון

סיכום: המהפכה  התעשייתית באנגליה  1760-1830 / ת.ס. אשטון

סיכום מאמר זה הוא חלק מאסופת סיכומי המאמרים בתרבות המערב כאן באתר וחלק מסיכום הקורס מבוא לתרבות המערב

בתקופת שבין עליית ג'ורג' השלישי לבין הכתרת בנו וויליאם הרביעי, השתנו תשתיות רבות באנגליה (למשל מעבר מהכפר לעיר), שינויים במבנה החברתי (למשל גדל מספרה של האוכלוסייה), שינוי בתחום הכלכלי (למשל פיתוח הבנקאות) שהובילו לכך שאנגליה הייתה המדינה הראשונה באירופה ובעולם שעברה את המהפכה התעשייתית.

השינויים לא היו רק תעשייתיים, אלא גם חברתיים-אינטלקטואלים.

סימן מובהק של אותה תקופה התבטא בגידול האוכלוסייה– 40% בשלושים השנים הראשונות של המאה ה-19. הסיבה של טמונה בירידת בתמותה (שימוש בחיטה, ירקות טריים, כל אלה הגבירו את התנגדות הגוף למחלות). גם התשתית התרחבה והשתפרה (ריצוף רחובות). גם בנושא החקלאות היה שיפור עצום. האדמה בבריטניה עובדה, ומרבית הקרקע נוצלה. גם כמות ההון הלכה וגברה. הייתה נכונות לחסוך בהווה בכדי לקצור פירות בעתיד- וזו גישה טובה לצבירת הון. עניין זה תרם גם לחיזוק המעמדות, שכן הבדלים גדולים בהכנסות מחזקים את אי השוויון. הריבית שהייתה חייבת המדינה לנושים הלכה ופחתה. היה כדאי להשקיע לטווח ארוך בנכסי הון פיננסיים, וכך התרבה מספרן של יוזמות כלכליות יצרניות. בוטל חוק המנופולין , אשר הגביל מעתיקי פטנטים ורעיונות, להשתמש ברעיון קיים ולשפרו. מצב זה יצר הרחבה של רעיונות ופטנטים חדשים, אשר היו חלק מהתהליך החברתי.

(המצאה נולדת רק כאשר ישנה חלוקת כוח אדם נכונה, ולכן במהפכה התעשייתית קמים רעיונות חדשים).

המהפכה התעשייתית הולידה גם את זרם החשיבה המדעית והובילה למהפכה המדעית, שהמציא שיטות תצפית וניסוי, מדעי הטבע וכו'. (מדענים ממציאים ותעשיינים רבים הגיעו מכל שכבות העם וחלקי המדינה, אנשי מקצוע רבים שינו מקצועם לטובת התעשייה, וכמו כן האוניברסיטאות שימשו כחממה מדעית).

גם מבחינת הדת חשוב לציין כי אילולא היו פורשים הדתיים, לא הייתה מתאפשרת המהפכה.

לסיכום:

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: