מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: תיאוריות אישיות תהליכיות

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: תיאוריות אישיות תהליכיות

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה 

תיאוריות תהליכיות – תיאוריות השואלת איך נוצרו דפוסי האישיות?

בנדורה – תאוריית הלמידה החברתית.

הרפרטואר ההתנהגותי שאנשים מבטאים הוא תלוי היסטוריית החיזוקים שהייתה להם בעבר. נובע מתהליכי למידה ונסיבות שונות. שינוי תבנית החיזוקים של אדם תביא לשינוי התנהגותו.

  1. למידה ממודל, צפייה חברתית – אדם לומד לא רק ע"י קבלת חיזוק או עונש אלא גם דרך צפייה באדם אחר מקבל חיזוק/עונש. תהליכים מנטאליים מאפשרים יכולת חיזוי, כך שאין כורח בניסוי וטעייה. הפוך מהתאורייה של פרויד.
  2. ויסות עצמי – אדם נותן לעצמו עונשים וחיזוקים ולומד לשלוט על התנהגותו. גם אם תחילת ההתנהגות היא בחיזוק החיצוני, שימורה לטווח ארוך תלוי בחיזוקים הפנימיים.
  3. תחושת יעילות עצמית – האדם שוקל את מידת המסוגלות שלו להצלחה (תלוית מצב). היסטוריה של הצלחות מביאה לתחושה של מסוגלות. היסטוריית כישלונות מביאה לתחושה של אי מסוגלות. נוצר מצב של נבואה שמגשימה את עצמה. אדם עם תחושת יעילות עצמית נמוכה מפנה קשב לכישלון הצפוי ולא למטלה, כך שאין לו מספיק משאבים פנויים להתמודד עם המטלה והוא צפוי להיכשל. האמונות יוצרות דינאמיקות שמחזקות את עצמן. מכניסים אדם למעגל חיובי דרך חוויות של הצלחה בטיפול.

תאוריית הצרכים של מאסלו

קיומה של היררכית צרכים, החל מצרכים ביולוגיים בסיסיים ועד למוטיבציות פסיכולוגיות מורכבות. צרכי השלב בו האדם נמצא קובעים את המוטיבציה שלו ואת אופן פעולתו. הצרכים חייבים לבוא על סיפוקם באופן חלקי לפחות לפני שעוברים שלב לצרכים קובעי מעולה אחרים (מי שזקוק לאוכל וקורת גג לא מחפש אומנות ומדע). המניע הרם מכולם- מימוש עצמי, יכול להתקיים רק לאחר שכל הצרכים האחרים באו על סיפוקם.

מימוש עצמי.

צרכים אסתטיים

צרכים קוגניטיביים

צרכי אהבה והשתייכות

צרכי כבוד (הערכה ע"י אחרים)

צ ר   כ  י                      ב  י ט  ח ו  ן

צ  ר כ י ם              פ י ס י  ו ל ו ג י י ם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: