מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: סכיזופרניה

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: סכיזופרניה

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

השיח על סכיזופרניה כהפרעה זה משהו מאוד קדום. התפרצות ההפרעה שווה בשכיחותה בין גברים ונשים. גיל ממוצע להתפרצות 18-30.

שכיחות המחלה באוכלוסיה היא 1/100 גם בחברות פרימיטיביות יותר. אדם סובל מהזיות, לא חושב בצורה רציונאלית ולא תופס את המציאות בצורה אמיתית. זה פורץ בד"כ עד גיל 40. המחלה יכולה לפרוץ בגיל ההתבגרות. זה תוקף יותר גברים (ודיכאון תוקף יותר נשים). בשנת 1999, המאמר הטוב ביותר ברפואה נכתב בידי צוות חוקרים ישראלים בתל השומר. החוקרים ראיינו מלש"בים ישראלים במהלך מבחני הפסיכוטכני שלפני הגיוס. תוצאות המחקר הפתיעו וגילו כי המנבא החזק ביותר לסכיזופרניה היה הרמה הסוציו אקונומית. נמצא כי ככל שהרמה הסוציו אקונומית הייתה נמוכה יותר, כך גבר הסיכוי לפתח סכיזופרניה. יש להם יותר גורמי סיכון שמהווים טריגר להתפרצות המחלה. כל סכיזופרן חווה פסיכוזה (= שיגעון), הוא מאבד מגע עם המציאות ברמה של החשיבה, הרגש. ניתן להיות פסיכוטי (להרגיש את השיגעון) בלי להיות סכיזופרן. פסיכוזה זה שלב מאוד אקוטי של המחלה. אצל הסכיזופרן, גם כשהפסיכוזה יורדת, המצב נשאר אקוטי וקיצוני, הם לא מצליחים לצאת מזה. ישנם אנשים שיכולים להגיע לאור טראומה למצב מאוד קשה ואקוטי ולחוות פסיכוזה, אבל גם לצאת מזה ולא להפוך לסכיזופרן. התקף פסיכוטי= ניתוק בין תפיסת המציאות (בוחן המציאות) לבין תהליכי החשיבה.

אצל האדם הסכיזופרני ישנם שני שלבים למחלה:

השלב הראשון הוא האקטיבי שזה שלב אקוטי וחריף מאוד, והשלב השני הוא השלב המתמשך, הכרוני. מדובר על אדם שנמצא כבר אחרי התקף ועדיין סובל מהמחלה. ככל שהסכיזופרניה תוקפת בגיל צעיר, היא לא מגיעה לשלב הכרוני.

יש שני סוגים כלליים של סימפטומים:

  1. סימפטומים פוזיטיביים. לדוגמה: דיבורים אינסופיים, הצפה של מחשבה, אקולליה (המטפל אומר משהו ואז המטופל אומר אותו שוב ושוב כי הוא אוהב את הצליל), עודף רגש, רגש סוער ועוד. זה דברים נוספים, פלוסים שלא קיימים אצל אנשים אחרים. הוא רואה ושומע דברים אחרים. ניתן לראות אותם בקלות ולאבחן אותם בקלות. סימפטום חיובי הכוונה היא שקיים אצל האדם החולה דבר כלשהו שקשור למחלה. כל תהליך של חשיבה רגש או התנהגות שמתרחש בצורה עודפת. יופיעו יותר אצל נשים.
  2. סימפטומים שליליים.  לדוגמה: רגש שטוח (אדם ללא רגש), בתחום השכלי יכול להיות סימפטום שלילי שאדם לא יכול לעשות דברים פשוטים כמו לזכור רצף של 3 ספרות. זה בעייתי כי קשה מאוד לאבחן את זה. עם זאת, כלפי חוץ זה תופעות פחות קשות כי הן לא באות לידי ביטוי. פעילות חסר של תהליכי חשיבה, רגש או התנהגות. יופיעו יותר אצל גברים.

התרופות כנגד סכיזופרניה עובדות בעיקר על הסימפטומים החיוביים. קשה מאוד להשפיע על הסימפטומים השליליים.

סוג שלישי של סימטומים נקרא: סימפטומים פסיכו מוטוריים- סימפטומים נדירים שקשורים ביכולת התנועה. (חוסר תזוזה או לחילופין תזוזה בלתי פוסקת ואי שקט פסיכו מוטורי) כל מה שקשור בתנועה. יופיעו יותר אצל גברים.

נפרט על הסימפטומים החיוביים של הסכיזופרניה:

דלוזיות: בשונה מאלוציונציות, יש בדלוזיות גירוי אמיתי. (מהבחינה הזאת, הן מהוות פרגנוזה טובה יותר) דלוזיות= תהליכי מחשבה מנותקי מציאות. ישנן 4 סוגי דלוזיות:

  1. דלוזיית רדיפה- כאשר האדם חושב שרודפים אחריו. ניידת משטרה, תוכנית אקטואליה ברדיו (נאמרה בה מילת קוד שמחפשים אותו)
  2. דלוזיית יחס- כאשר האדם חושב שמתייחסים אליו. למשל אדם שומע ברדיו על אדם לא מוסרי וחושב שמדברים אליו. הוא משוכנע שדברים שקורים בעולם קורים בגללו, גם אסונות. אדם שמייחס לחפצים דוממים משמעות מעבר למשמעות הקיימת. (מתייחסת לגירוי קיים) קרתה תאונה ברחוב בגלל מחשבה רעה שאני חשבתי.
  3. דלוזיית גדולה- (תסביך נפוליאון)- אנשים שמייחסים כל מיני כוונות לתפיסה שלהם שהם גדולים. אישה שמספרת שראש הממשלה בא לישון איתה בלילה ולהתייעץ איתה על נושא חשוב.
  4. דלוזיית שליטה (נדיר יותר)- אדם שחושב שמישהו מתוך הטלביזיה למשל שולט עליו ושולח אותו למשימות. האדם מנטרל כל רצון חופשי משל עצמו ומבצע רק את הרצונות של האדם החיצוני. (משהו ששולט בי וגורם לי להתנהג בצורה מסוימת) אני נותן לעצמי חשיבות מעבר למה שאני.

 

הסימפטומים החיוביים של הסכיזופרניה:

חשיבה ודיבור לא מאורגנים: תשובות אסוציאטיביות לשאלות הגיוניות שנשאלות.

הזיות מאלוציונציות: נפוצות ביותר- הזיות של שמע- החולה שומע קולות שלא קיימים, והזיות נדירות יותר של מגע או מראות לא קיימים.

ירידה ביכולות הדיבור: חולה שלא יודע לענות פתאום על שאלות פשוטות שנשאל או שעונה תשובות קצרות מאוד ופשוטות מאוד.

הסימפטומים שליליים:

אפקט שטוח (או אפקט מוקטן): ככל שיש לאדם יותר התקפים, מצבו נהיה גרוע יותר, האישיות שלו משוסעת.

הימנעות חברתית: הסכיזופרן יעדיף להסתגר בתוך עצמו במקרים רבים ולא לצאת לחברה.

קטטוניה: כמעט שיתוק אבל שלא נובע מאובדן טונוס שרירים, אלא חוסר תזוזה. (נדיר)

מאפיינים עיקריים לסכיזופרנים:

Bleurel- כתב את ארבעת ה A כמאפייני הסכיזופרניה:

אפקט לא תואם, אפקט שטוח- רגש שטוח, אמביוולנטיות, חשיבה אסוציאטיבית וחשיבה אוטיסטית.

פרה-דיספוזיציה– הנטייה הטבעית שקיימת באדם לחלות במחלה מסוימת. הסיכוי לחלות בסכיזופרניה עולה מ1% ל11% כאשר מדובר באחים, ול47% כאשר מדובר באחים תאומים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: