פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: תפקידי העמדות

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים: תפקידי העמדות

פסיכולוגיה חברתית – סיכומים

אחת הפונקציות של העמדות היא הנחיית ההתנהגות, אך הן עושות זאת בעוצמה הרבה יותר נמוכה מאשר נהוג לחשוב.

חוקרים הדגישו ארבעה תפקידים נוספים של עמדות.

 

התועלת (Utilitarian) התפקודית של עמדות

לעמדות יש תועלת תפקודית (Utilitarian Function) – פונקציה המשמשת להסבת תשומת לבנו לסיטואציות ואובייקטים מחזקים על מנת שנתקרב אליהם ולסיטואציות ואובייקטים שליליים על מנת שנתרחק מהם (לדוג', כשמראה הבוס שלנו הופך אותנו למודעים לעמדה שלנו כלפיו, אנו הופכים מודעים למידע חשוב בנוגע לבוס).

מחקרים רבים הראו כי ניתן לשנות את העמדה כלפי אובייקט ניטראלי על ידי צימודו לאובייקט שמעורר עמדה חיובית או שלילית (Petty & Wegener, 1998): ניתן לשנות את העמדות כלפי מוצרי צריכה, אנשים וכו' על ידי צימוד שלהם לריח טוב, שוק חשמלי ועוד. במקרים אלו, העמדה כלפי אובייקט אחד מקושרת עם אובייקט חדש- עיקרון אותו מנצלים פרסומאים. פרסומות המשתמשות בחיות, תינוקות ואנשים מושכים מינית הנן מוצלחות יותר מאלו שמשתמשות באובייקטים מחזקים פחות כגון דמויות היסטוריות (Pratkanis & Aronson). דוג' נוספת: העדפות למזון – בלוטות הטעם שלנו מתוכנתות להעדיף מזון מתוק שהנו עשיר בויטמין C, ויטמין שלא מיוצר על ידי הגוף שלנו. בנוסף, הסלידה שלנו מטעמים מרים נובעת מכך שרעלנים רבים הינם מרים. סלידה זו הנה בולטת ביותר בקרב נשים בטרימסטר הראשון להריון – התקופה הקריטית ביותר להתפתחות העובר. לבסוף, פסיכולוגים אבולוציוניים טוענים שכיום אנו מעדיפים נוף עשיר במים, מרחבים חצי-פתוחים וצמחיה מאחר וטבע שכזה הציע לאבותינו מגוון אפשרויות לציד, שתיה והישרדות.

תפקיד ההגנה על האגו של עמדות

תפקיד נוסף של העמדות הוא הגנה על האגו (Ego-Defensive): פונקציה זו מגינה עלינו ממודעות לעובדות לא נעימות, כולל ידע על תכונות לא נעימות שלנו ודחפים. אנו מפתחים עמדות מסוימות, נימוקים תכונתיים, על מנת לשמר ולטפח אמונות מסוימות כלפי עצמנו.

אחד ההסברים הללו הוא תיאוריית ניהול האימה (Terror Management Theory) של גרינברג ושות/: תיאוריה זו טוענת שהמצב האנושי מוגדר על ידי דילמה קיומית. מצד אחד, יש לנו אינסטינקט מושרש היטב לשימור עצמי. מצד שני, אנו אורגניזמים מודעים, ואנו מודעים לודאות של מותנו בסופו של דבר. הרצון הבסיסי שלנו לחיות ילקח מאיתנו, ובמקרים רבים יהיה זה באופן לא צפוי ובדרך מבעיתה.

על מנת להימנע מהחרדה שמתעוררת כשאנו חושבים על מותנו אנו נצמדים להשקפות עולם וערכים מתוך אמונה כי זה יגרום לכך שחלק ממנו ישרוד לאחר המוות. לדוג', אנו מאמצים גישות דתיות שמבטיחות חיים לאחר המוות, יוצרים אמנות וספרות על מנת לקבל תחושה של נצחיות סימבולית ומאמצים סמלים פטריוטיים.

אחת ההשערות של תיאוריה זו הינה שהפיכת אדם למודע למותו אמורה להעלות את הביטוי של עמדות המכחישות את המוות. ניסוי המדגים זאת: נבדקים מתבקשים לכתוב חיבור על מה יקרה להם מבחינה פיזית כשהם ימותו. נמצא שנבדקים אלו הביעו יותר פטריוטיות, נאמנות דתית וקונפורמיות גבוהה יותר לערכים תרבותיים מאשר קבוצת הביקורת.

מוות הינו אחד הדברים הבודדים בחיינו שהינו ודאי ומהווה מקור לרבות מהעמדות והערכים החזקים ביותר שלנו. תזכורות למוות הצפוי מעלות את החשיבות והבולטות של עמדות וערכים אלה.

תפקיד הבעת הערכים (Value-Expressive) של עמדות

תפקיד הבעת הערכים (Value-Expressive): עמדות עוזרות לנו לבטא את הערכים החשובים לנו ביותר, בייחוד בקבוצות אשר עשויות לחזק ולתמוך בערכים אלו.

אנו נוטים לבטא את עמדותינו החברתיות והפוליטיות בקבוצות וזהו גורם חשוב המוביל אותנו להזדהות עם קבוצות שונות. אלו הן קבוצות ההתייחסות (Reference Group): קבוצות אשר דעותיהן חשובות לנו ואשר משפיעות על דעותינו ואמונותינו.

תפקיד הבעת הערכים של עמדות מסביר מגוון רחב של תופעות. לדוג', ילדים מראים נאמנות כבר מגיל צעיר למפלגה הדמוקרטית או הרפובליקנית, על מנת לבטא את הערכים של קבוצה חשובה עבורם – המשפחה (Niemi & Jennings, 1991). אנשים שמחוייבים עמוקות לקיים את שיוויון החוק, סביר יותר שיתקשרו לקבוצות שמקדמות עמדות אלו, והם ירגישו אשמה ובושה כשפעולותיהם נוגדות את עמדותיהם כלפי קבוצות שוליים.

נהוג לחשוב כי קבוצות פוליטיות שמרניות, מושכות אינדיבידואלים המחויבים לשוויון כלכלי וחופש חברתי. ובתוך קבוצות פוליטיות, נמצא כי, אנשים נוטים לעשות הערכת יתר של הדמיון בין עמדותיהם האישיות ובין עמדותיהם של מנהיגיהם.

מחקרו של Theodore Newcomb שהתבצע בקרב סטודנטים בקולג' בארה"ב מדגים את תפקיד הבעת הערכים של עמדות. המחקר נעשה על כל 600 הסטודנטים שלומדים בקולג' שהינו מבודדף נסיוני וליברלי לאומנויות בורמונט הפסטורלית, חדש לגמרי בזמן עריכת מחקרו של ניוקומב באמצע שנות ה-30'.  הקולג' נטה בעמדותיו לכיוון השמאל הפוליטי, והוא נוהל על ידי פרופסור ליברלי כריזמטי. הסטודנטים, מצד שני היו בעיקר ממעמד גבוה, פרוטסטנטים, שבאים ממשפחות התומכות ברפובליקנים. נמצא כי לאחר 4 שנים בקולג', עמדות הסטודנטים נטו יותר לכיוון של המפלגה הדמוקרטית (התבטא בהעדפות ההצבעה שלהם). במחקר המשך שהתבצע על 129 סטודנטים כ-25 שנה לאחר מכן , נמצא כי 60% מהסטודנטים הללו הצביעו למועמד לנשיאות שהיה ליברלי יותר, דבר המצביע על כך שככל הנראה השינויים שסטודנטים אלו עברו, נשארו עימם לאורך חייהם.

בנוסף, נמצא כי הסטודנטים שהיו יותר ליברליים (דמוקרטיים) נטו לקבל יותר הערכה מצד חבריהם ולהשתלב יותר מבחינה חברתית לעומת הסטודנטים השמרניים (רפובליקניים) שנטו להראות פחות מובילים מבחינת חבריהם, הרגישו ניכור גדול יותר בקולג' ונטו להישאר יותר זמן בבית. בין אם סטודנטים הפכו לליברלים או נשארו שמרניים, עמדותיהם משקפות הבעת ערכים עמוקה. (ישנה הרחבה נוספת על המחקר בעמוד 268).

תפקיד הידע של העמדות

תפקיד הידע (Knowledge Function): עמדות עוזרות לנו לארגן את הידע וההבנה שלנו על העולם ולהדריך את האופן בו אנו ניגשים, מאחסנים ושולפים מידע. זה הופך אותנו לצופים חברתיים יעילים יותר, אך גם מוטים יותר – אנו שמים יותר לב ויותר נזכרים במידע התואם את עמדתנו הקודמות.

לדוג': נבדקים צפו בדיון בין פוליטיקאים ונשאלו מי לדעתם ניצח. נמצא כי התומכים של כל מועמד סברו שהמועמד שלהם ניצח, בעוד חסרי עמדה התחלקו שווה בשווה בין הצדדים.

ע"פ תפקיד זה אנו ניטה יותר להיזכר באופן סלקטיבי בחוויות עבר התואמות את הדעות הקדומות שלנו. בנוסף, אנו אוהבים יותר אנשים מושכים פיזית ומפרשים את התנהגותם באופן חיובי יותר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: