קראטה דו: התמודדות הקומיטה

התמודדות הקומיטה (Kumite)

ניתן לייחס באופן חלקי את העלייה בפופולריות להתפתחותו של טורניר הקראטה, הנקרא באופן רשמי "התמודדות קומיטה". בראשון בדצמבר, 1963, נערך בטוקיו טורניר אליפות כלל יפנית של קראטה-דו. היה זה אירוע גדול, עם יותר ממאה קבוצות ויחידים רבים שהתחרו. החוקים של אותו טורניר עדיין מתאימים כיום. סעיף 3 של החוקים אישר את השימוש בשלוש וואזות (Waza- טכניקות) בסיסיות: טסוקי וואזה (tsuki waza) (חבטה) אוצ'י וואזה (uchi waza) (הכאה) וקרי וואזה (keri waza) (בעיטה). בכדי לפשט את השיפוט של השופטים, קיאקוקן (kaikoken) (אגרוף של אמצע המפרקים עם ארבע אצבעות מתוחות) ונקטקקן (nakatakaken) (אגרוף מפרקים עם אצבע אמצעית מתוחה) נכללו בטסוקי וואזה; שוטו (shuto) (יד-סכין) קאסנה אוצ'י (kasane uchi) (יד- סכין כפולה), הייטו (haito) (יד-סכין הפוכה) ופוריטסוקי (furitsuki) (מכת בית-מעצר) נכללו באוצ'י וואזה; וקנסטסו-גרי (kansetsu-geri) (בעיטה המכוונת לחיבור המפרקים) ויוקו-גרי (yoko-geri) (קצה הרגל) נכללו בקרי וואזה. התנאי הראשון של סעיף 4 של החוקים המשיך והצהיר כי נקודה תוענק כאשר התקפה כוונה לנקודה קריטית בגוף עם צורה נכונה ועם מא-אי (ma-ai) וקיאי (kiai) מתאימים. מא-אי מתייחס למרחק המתאים והמועיל למטרות של הגנה והתקפה בין המתמודדים בקומיטה מאורגן מראש או מצב קרב ממשי.

דיון נוסף במא-אי ימצא בפרק VI  (עמ' 246). משמעותו המילולית של קיאי היא "התכנסות רוחנית" או "ריכוז אנרגיה", ניצול של קול בכדי למזג את הכוח היעיל המקסימלי שניתן להפיק. כאשר משתמשים בקיאי, עושה האדם שימוש בכוח החיים הגדול ביותר.

בלימוד מעמיק של החוקים ניתן בקלות למדי לראות מדוע נאסר השימוש באורקאן (uraken) (מכת גב-יד) והיג'י-אטה (hiji-ate) (הנחתת אגרוף), למרות שהם, בקרב אמיתי, עשירים במגוון ההתקפות שלהם וחשובים במובן שניתן להשתמש בהם לעיתים קרובות, ללא כל קשר למרחק בין היריבים. הסיבה האפשרית היחידה לאי הכללת וואזה אפקטיביות אלו בקימה וואזה (kima waza) (טכניקות ניצחון) בשיטת הטורנירים היא בכדי לפשט את שיפוט השופטים. וואזה אפקטיביות בצורה מסוכנת אלו לא נכללו בחוקים רק מכיוון שרשויות הקראטה היפניות ביקשו לפתח את הטורנירים עם כמה שפחות גורמים מעכבים.

לפי תנאים אלו, השיפוט של ניצחון או הפסד מבוסס לחלוטין על החלטה סובייקטיבית של שני השופטים. אולם לעיתים קרובות, מתחרים אינם רואים עצמם כמנוצחים, למרות שההחלטה פוסקת נגדם, והם חשים מתוסכלים מהשיפוט. חוסר שביעות רצון זה מתרחש רק לעיתים רחוקות בענפי ספורט אחרים כגון ג'ודו, אגרוף והאבקות. כמעט כל טורניר קראטה מקוטע בתלונות. חבר במועדון קראטה של מכללה סיפר לי פעם שבטורניר עם חמישה משתתפים, כאשר שלושת הראשונים נוצחו, השניים הנותרים עשו משהו אלים בכדי לנצח את הקבוצה המתחרה, תוך התעלמות מכוונת מהחוקים.

מהות הקראטה-דו האוקינאווי

היסטוריה קצרה של קראטה-דו

אומנות הטה

שורי-טה ונאהא-טה

פופולריזציה של קראטה

התמודדות הקומיטה

השפעות שיטת הטורנירים

המלצות ללמידה

II:

מרשם לבריאות

תובנות של אראקקי

השראה מקיאן

התפתחות קומיטה תחת מוטובו

III: מחשבות על מומחיות בקראטה-דו

כללים ברכישת השליטה

הכללים של קראטה-דו מטסוביאשי- ריו

גישות לשימור באימוני קראטה

האתיקה של הדוג'ו

עצות לאימון

IV: פירוש הקטה של קראטה-דו מטסוביאשי-ריו

תנועות בסיסיות

קמאקטה (עמידת היכון)

טאצ'יקטה (עמידות)

סמקטה (טכניקות תקיפה)

אוקקטה (טכניקות חסימה)

קריקטה (טכניקות בעיטה)

תנועות ביניים

V: תנועות רצף של 18 הקטות

VI: על קומיטה (לחימה)

VII: קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים)

עוד דברים מעניינים: