להבין סרטים – סיכום: תנועת המצלמה

להבין סרטים – סיכום: תנועת המצלמה

להבין סרטים : מבוא לאמנות הקולנוע – סיכומים

עם התפתחות הקולנוע והשתכללות אצעי הצילום שלו החלו סרטים לעשות שימוש במצלמות שאינן רק נייחות אלא גם בעלות כושר תנועה.

לצילום בקולנוע ישנן ארבע אפשרויות עיקריות:

תנועת pan  – בתנועת פאן של המצלמה המצלמה נמצאת קבועה במקומה וקבועה מבחינה אנכית אך היא יכולה לנוע לצידיה, כלומר לשמאל ולימין. תנועת pan של המצלמה מאפשרת להציג מקום רחב שאינו נכנס בפריים אחד או לעקוב אחר תנועתה של דמות. כמו כן יכולה תנועת pan לייצג את נקודת המבט האנושית, אם כי תנועה כזו צריכה לנוע לאט יותר לעומת מבטו של אדם כדי להמנע מאפקט מריחה וטשטוש. לכן תנועת pan היא בדרך כלל איטית אם כי תתכן גם תנועת flash pan מהירה המטשטשת במכוון את התמונה.

תנועת tiltבתנועת טילט המצלמה קבועה במקומה אך נעה מעלה ומטה על ציר אנכי. תנועת tilt מאפשרת גילוי פרטים איטי (למשל מלמטה למעלה) ויצירת מתח וכן לאפשר תנועה של המצלמה מהדמות אל הרקע או להיפך.

דולי שוט – dolly shotבצילום dolly shot מצלמה מורכבת על גבי עגלה שמוסעת על ידי עוזרי הצלם. השימוש ב-dolly shot  נועד להבטיח תנועה חלקה של המצלמה בתוך השוט. צילום כזה מאפשר להתחקות אחר תנועה של דמויות בתוך השוט ולהחליף את זווית מבטו של הצופה.

זום – zoomבצילום זום המצלמה אינה זזה (למרות שניתן לשלב אותו עם תנועות מצלמה אחרות) והיא עושה שימוש בעדשה מתכווננת בכדי להתקרב ולהתרחק מהמושא שלה.

תנועת מצלמה על גבי גוף מכני  – ניתן להציב את המצלמה על גבי כל עצם בעל יכולת תנועה, החל מרחב ועד זרועות מנוף ניידות עם יכולות לנוע בכיוונים שונים. תנועת מצלמה כזו מאפשרת להציג פרטים רבים בשוט אחד.

תנועת מצלמה הנישאת ביד- בטכניקה זו המצלמה נישאת על כתפי הצלם, מה שמאפשר לה ניידות ותמונה דמויית מבט אנושי אך במחיר יציבות התמונה שעשויה להיות רועדת. תנועת מצלמה כזו נקשרת בדרך כלל לצילום סרטים דוקומנטריים או לניסיונות לייצר ריאליזם קולנועי דרך תמונה אותנטית המחקה את עינו של האדם בשעה שהוא נע במרחב שלו.

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: