סוגי מוטיבציה: תפקודית, רגשית ואידיאולוגית

השאלה של מה מניע אותנו ומה נותן לנו מוטיבציה היא שאלה מורכבת עם פנים רבות. עם זאת, ניתן לסווג את סוגי המוטיבציה שלנו לשלוש קטגוריות בסיסיות:

מוטיבציה תפקודית (פונקציונלית)

הבסיסיים מבין סוגי המוטיבציה הם המניעים שנובעים ממטרות פשוטות ומועילות. הרבה מאוד ממה שאנחנו עושים מונע על ידי מוטיבציה תפקודית שכזו. כך למשל הצורך לאכול הוא הסיבה שאנחנו עושים קניות ומבשלים. מוטיבציה מהסוג הזה יכולה גם להניע אותה בעבודה שם אנחנו עושים דברים פשוט בגלל שאנחנו צריכים לעשות אותם. בעוד שבתחומים המנהלתיים של החיים והבית סוג זה של מוטיבציה הוא בדרך כלל מה שמניע אותנו, במקומות אחרים של חיינו הוא פחות יעיל ואנחנו זקוקים לסוגי מוטיבציה מורכבים יותר.

מוטיבציה רגשית

מוטיבציה רגשית שונה מאוד ממוטיבציה תפקודית. בעוד שלמניעים תפקודיים יש הגיון תכליתי ברור ורציונליות, מוטיבציה רגשית מניע אותנו בדרכים שהן לא תמיד המחושבות ביותר. מוטיבציה כזו יכולה להתעורר מבלי שביקשנו אותנו או להנחות אותנו לפעולות שלא היינו חושבים אחרת לעשות.

רגש בסיסי כזה יכול להיות למשל רעב, וכאשר אנחנו רעבים אנחנו מאבדים את סבלנותנו ואת הויסות הרגשי שלנו. כאשר אנחנו מפחדים או לחוצים אנחנו יכולים לקבל החלטות לא טובות. מצד שני כאשר אנחנו במצב רוח אופטימי אנחנו יכולים להעז לעשות דברים באופנים שאחרת לא היינו עושים. העניין עם מוטיבציה רגשית הוא שקשה מאוד לשכנע מישהו שמונע על ידיה כי הוא אינו נוהג בהיגיון. מניפולציות של מוטיבציות רגשיות היא אמצעי שמשמש פרסומאים ופוליטיקאים גם יחד.

מוטיבציה אידיאולוגית

סוג המוטיבציה השלישי נוגע לאמונות והערכים שלנו. אידיאולוגיה היא גם זהות והאופן שבו אנחנו מבטאים אותה מקרין על מי שאנחנו בעיני עצמנו ובעיני אחרים. אמונה ואידיאולוגיה הם מניעים חזקים שיכולים לגרום לאנשים לפעול גם כנגד האינטרס האישי שלהם (כמו חייל המסתער למען המולדת). מוטיבציה אידיאולוגית נובעת גם מהצורך לגרום לעולם להפוך למה שאנחנו חושבים שהוא צריך להיות.

אנשים בעלי מוטיבציה אידיאולוגית קשה מאוד לשכנע. האמונות החזקות ביותר הן אלו שנתפסות כמובנות מאליהן, ואלו הן כמובן גם אלו שהכי קשה לשנות.

ללמוד עוד:

שבע הסיבות של אריסטו לכל מה שאנו עושים

6 תיאוריות מוטיבציה בעבודה ובהתנהגות ארגונית

מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

עוד דברים מעניינים: