תקופת מבחנים או כתיבת עבודה: טיפים למתקדמים

למי שרוצה להפיק את המירב והמיטב מתקופות הלימוד למבחנים או כתיבת העבודות, מי שנמצאת בלחץ של זמן ומי שרוצה להצליח במבחנים או בעבודה ועל הדרך לסגל לעצמה כמה הרגלים יעילים, כמה טיפים למתקדמים לניהול עצמי בתקופת לימודים או כתיבה:

ניהול מוטיבציה

אתם יודעים שעם מוטיבציה נכונה אתם מסוגלים לעשות הכל, כולל לא לישון לילה שלם ולא להרים את הישבן מהכסא עד שהוא כואב. מציאת המוטיבציה שמפעילה אתכם היא לפעמים מלאכה מנטלית מורכבת אבל כזו שגם יכולה להטיס אתכם קדימה. למשל, נסו לעבור מפחד מכישלון אל רצון בהצלחה, וסגלו מוטיבציה פנימית ולא חיצונית. מצאו לעצמכם מנטרות שמעודדות אתכם. הציבו לעצמכם יעדים ריאליים שיגרמו לכם להיות גאים בעצמכם ולא יעדים בלתי-אפשריים שיגרמו לכם תסכול. כל דבר שיעזור לכם לגשת אל המשימה במטרה להצליח (והנה כמה משפטי מוטיבציה לסיוע ומאמר על מה גורם לנו לפעול). חשוב גם להיזהר מתסמונות שמורידות לכם את הביטחון-העצמי.

שעות לימוד וכתיבה

לכל אחת ואחד מאיתנו יש את השעות הטובות והפחות טובות. למדו להכיר מה הן השעות הפוריות והמרוכזות ביותר שלכם והקצו אותן באופן בלעדי למשימת הלימוד או כתיבת העבודה, לא משנה מה.

שינה

שינה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר שמשפיעים על הריכוז שלנו. אמנם מפתה לפעמים לעשות "לילה לבן" כדי להספיק הרבה. אבל שינה בריאה של שמונה שעות יכולה להפוך את שעות העבודה מחר ליעילות פי שלוש, ולכן משתלמות יותר.

תזונה

תזונה גם היא אחד המרכיבים המרכזיים שמשפיעים על הריכוז שלנו. תזונה כבדה כמו ארוחת צהרים גדולה מצניחה את רמות האנרגיות והתפוקה שלנו. תזונה קלה של חלבונים מהצומח ופחמימות מורכבות, ללא בשר, שומנים רוויים וסוכרים, במנות קטנות לאורך היום, היא הדרך לשמור על ראש צלול לאורך שעות. וכמובן הרבה הרבה מים.

דופמין

דופמין הוא "הורמון העונג" במוח שלנו והוא אחראי בין היתר על המוטיבציה שיש לנו לעשות דברים. ויסות רמות הדופמין דרך המנעות מדברים שמסבים לנו עונג (אוכל שומני, בינג' סדרות וכדומה) מגביר את המוטיבציה שלנו לעשות דברים אחרים, כמו ללמוד או לכתוב עבודה. כן, זו סוג של נזירות, אבל מאוד יעילה. כאן תוכלו לקרוא עוד על משטר דופמין.

מדיטציה

לשבת חצי שעה ולהקשיב לנשימות יכול להיות שווה לכם עוד שעה-שעתיים של לימוד או כתיבה. הפחתת מתח, סינון רעשים חיצוניים, הגברת הריכוז והביטחון העצמי הן רק חלק מהיתרונות של שילוב מדיטציה בתקופת לימודים לבחינות או כתיבת עבודה. הנה דוגמא למדיטציה לריכוז.

תזרמו עם זה

"זרימה" היא שמו של מצב פסיכולוגי ייחודי ונפלא בו אנחנו שוקעים כל-כולנו במה שאנחנו עושים והופכים לפוריים ביותר. הדרך להשיג את המצב הזה עוברת דרך משמעות גדולה שאנחנו מייחסים למה שאנחנו עושים ותחושת אתגר והיא תלויה בניקוי מוחלט של רעשי רקע. כאן תוכלו לקרוא על זרימה ולהבין איך מגיעים אליה.

התעמלות

להזיז את הגוף פעם-פעמיים ביום בתקופת בחינות או כתיבה זה דבר חשוב לא רק בשביל לשמור את הבריאות ולשחרר את השרירים מלשבת כל היום. אימון ספורט טוב עושה ריסטרט של ממש לכל המערכת הנוירולוגית שלנו ועוזר לשמור אותנו ברמות ריכוז ויצירתיות גבוהות לאורך זמן. המלצת הבית: חצי שעה של ריקוד לצלילי שירים שעושים לכם שמח ואתם כמו חדשים.

הכרת תודה

באופן מעניין, להעריך את מה שיש לנו בחיים זה גם להעריך את עצמנו והמשמעות היא אמונה גבוהה יותר ביכולות שלנו. אם במקום לחשוב "איזה באסה שצריך ללמוד למבחן הזה / לכתוב את העבודה הזו " נאמר לעצמנו "איזה כיף ומזל ללמוד לעומק דברים חדשים ולחקור נושאים מעניינים" נגלה שהמוטיבציה ויכולת ההתמסרות מזנקות פלאים. התחלת וסיום יום לימודים באמירת תודה על הזכות ללמוד יכולות להפוך אותו ליום שבאמת ראוי להודות עליו.

להביט למעלה

טיפ קטן שלפעמים עוזר כשממש עייפים, חסרי-ריכוז וחסרי-מוטיבציה הוא פשוט להרים את העיניים למעלה לכמה רגעים, ואם אפשר אז גם את הלב.

ניתוק

הצעד האחרון הוא רק לנועזים שמוכנים לעשות קורבן אמיתי לטובת הצלחת הבחינה או העבודה שלהם, ואולי הכי אפקטיבי מכולם. הצעד הזה כרוך בכיבוי של הטלפון (לא על שקט, לא בחדר אחר) והפעלת "מצב טיסה" במחשב, אם לא ניתוק הרשת הביתית לגמרי. מי שצריך את האינטרנט בשביל הלימודים או שחייב להתעדכן מידי פעם, אפשר להתחבר לזמן מוגדר כל שעה עגולה, להוריד את המידע שאתם צריכים, ולהמשיך בשקט ובריכוז מלא.

בהצלחה!

להמשיך ללמוד ללמוד:

איך לכתוב עבודה אקדמית טובה(!)

איך ללמוד טוב ולזכור מה שקוראים עם שיטת SQ3R

מהי הטרמה ואיך היא קשורה לזיכרון ולמידה?

עוד דברים מעניינים: