ויסות קצב הלב – סיכום

קצב הלב (או קצב הדופק) הוא מהירות פעימות הלב הנמדדת לפי מספר ההתכווצויות (פעימות) הלב בדקה (bpm). קצב הלב יכול להשתנות בהתאם לצרכים הפיזיים של הגוף, כולל הצורך לספוג חמצן ולהפריש פחמן דו חמצני, אך הוא גם מווסת על ידי גורמים רבים כמו כושר, מצב פסיכולוגי כמו מתח, תזונה, מצב הורמונלי, מחלות שונות ועוד. ויסות קצב הלב מתקיים על ידי מנגנון עצבי ומנגנון הורמונלי.

ויסות קצב הלב

שריר הלב פועל כל הזמן ובאופן עצמאי ובלתי-רצוני, עד כדי כך שלב שהוצא מהגוף עדיין ימשיך לפעום. עם זאת קצב הלב אינו קבוע ומשתנה בהתאם לגורמים שונים ובראשם פעילות גופנית ומנוחה, אך גם מצבים נפשיים או בריאותיים שונים.

קבוצת עצבים המרוכזת בעלייה הימנית של הלב אחראית את ויסות הקצב שלו. קבוצה זו כוללת עצבים המזרזים או מאיצים את קצב הפעימות ועצבים המאטים אותו.

ויסות קצב הלב נעשה גם על ידי מנגנון הורמונלי. הורמון אחד המשפיע על קצב הלב הוא אדרנלין המופרש מבלוטת יותרת הכליה. אדרנלין מופרש במצבי עקה (לחץ) והוא מגביר את קצב פעימות הלב ומעלה את לחץ הדם בכדי להכין את הגוף להתמודדות אינטנסיבית (כמו מנוסה מסכנה). הורמון נוסף הלוקח חלק בויסות הדופק הוא אצטילכולין המווסת את קצב הלב כלפי מטה.

מתוך: סיכומים בביולוגיה / גוף האדם / מערכת ההובלה 

עוד דברים מעניינים: