מטבוליזם / חילוף חומרים – סיכום בביולוגיה

תאי הגוף של כל אורגניזם חי מבצעים ללא הרף אלפי תגובות כימיות הדרושות כדי לשמור על התא, ועל הגוף כולו, חי ובריא. תהליך עיבוד החומרים בתאים לשם פעילותם הרציפה נקרא מטבוליזם או חילוף חומרים. מטבוליזם הוא למעשה התהליך הכימי בו הופכים תאי הגוף, או גופים חיים בכלל, את המזון לאנרגיה.

אופן הפעולה של המטבוליזם בגוף האדם

המזון שאנחנו צורכים נכנס אל מערכת העיכול המשתמשת באנזימים על מנת לפרק אותו. בעזרת אנזימים הופכים החלבונים לחומצות אמינו, השומנים לחומצות שומן והפחמימות לסוכרים זמינים.  תרכובות אלו נספגות בדם, המוביל אותן לתאים. לאחר שהם נכנסים לתאים, אנזימים אחרים פועלים כדי להאיץ או לווסת את התגובות הכימיות הכרוכות ב"חילוף חומרים" של תרכובות אלו. במהלך תהליכים אלו, האנרגיה מהתרכובות הללו יכולה להשתחרר לשימוש מיידי של הגוף או להאגר ברקמות שונות של הגוף.

קטבוליזם ואנבולזים

מטבוליזם הוא פעולה מאוזנת המורכבת משתי פעולות שמתרחשות בעת ובעונה אחת: אנבוליזם וקטבוליזם. אנבוליזם הוא תהליך הבנייה של רקמות הגוף ומאגרי האנרגיה שלו. קטבוליזם הוא פירוק של רקמות אלו לשם אספקת דלק לגוף. חילוף החומרים בגוף הוא למעשה תהליך מתמיד של איזון בין בנייה ופירוק של הגוף.

מטבוליזם ומערכת ההפרשה הפנימית

הגורם שמווסת את חילוף החומרים בגוף הוא מערכת ההפרשה הפנימית. על ידי הפרשת ההורמון תירוקסין מבלוטת התריס מווסת תהליך חילוף החומרים בתאים ונקבעת המהירות שלו. הלבלב מפריש הורמונים הקבועים אם יהיו יותר תהליכים אנבוליים או קטבוליים. הלבלב למשל מפריש אינסולין שקובע את קצב ספיגת הסוכר בתאים.

סיכום: מטבוליזם וגופנו

חילוף החומרים בגוף שלנו אחראי על עצם העובדה שאנחנו יכולים להתקיים, אך גם על הבריאות שלנו. הגוף שואף לאיזון אך אם הוא מקבל יותר אנרגיה ממה שהוא צריך האנרגיה הזו נאגרת בצורה של שומן.

מתוך: סיכומים בביולוגיה

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

יוסף ידע מצוין לפתור חלומות של אחרים, אך את משמעות החלומות שלו לקח לו כל חייו לפתור. זיגמונד פרויד מסביר מדוע.

עוד דברים מעניינים: