מבנה מערכת העיכול – סיכום קצר

מזון הוא מקור האנרגיה וההזנה של גופנו. מבנה מערכת העיכול ממיר את המזונות שאנו אוכלים לצורות הפשוטות ביותר שלהם, כמו גלוקוז (סוכרים), חומצות אמינו (המרכיבות חלבון) או חומצות שומן (המרכיבות שומנים). לאחר הפירוק בחלקים השונים של מערכת העיכול המזון המפורק נספג לזרם הדם מהמעי הדק והחומרים התזונתיים נישאים לכל תא בגוף.

מערכת העיכול מתחילה בפה ומסתיימת בפי הטבעת. אפשר לדמיין אותה כמו צינור אחד ארוך המורכב מאיברים שונים (אורכו בערך 10 מטרים. אברי העיכול השונים הם מקום לחיידקים רבים הלוקחים חלק בפעולת פירוק וספיגת המזון.

חלקי מערכת העיכול לפי הסדר

הפה והוושט
העיכול מתחיל בפה. המזון נטחן על ידי השיניים ומורטב ברוק כדי להקל על הבליעה. ברוק ישנו אנזים המתחיל לפרק פחמימות מורכבות לסוכרים. בתהליך הבליעה דוחקים שרירי הושט את המזון אל הקיבה.

הקיבה
המזון עובר דרך  שריר טבעתי אל תוך הקיבה ומתערבב עם מיצי קיבה. הקיבה היא מעין שק עם חומרים כימיים המפרקים את המזון.

המעי הדק

התחנה הבאה במבנה מערכת העיכול הוא המעי הדק. שם המזון מעורבב עם עוד אנזימי עיכול מהלבלב ומרה מהכבד. לאחר מכן נסחט מזון לחלקים התחתונים של המעי הדק שם גם מתחיל תהליך ספיגת חומרי ההזנה בגוף.

לַבלָב
הלבלב הוא אחת הבלוטות הגדולות בגוף האדם ותפקידו להפריש מיצי עיכול. בנוסף לאלו, הוא מפריש הורמון הנקרא אינסולין. אינסולין עוזר לווסת את כמות הסוכר בדם. סוכרת, למשל, היא מצב הנגרם מבעיות בייצור אינסולין.

כבד
לכבד יש מספר תפקידים שונים בגוף ובמערכת העיכול ובהם פירוק שומנים, סינון רעלים, עיבוד חלבונים ופחממות, ייצור גלוקוז וחומצות אמינו.

המעי הגס
לאחר שכל אבות המזון נספגו במעי הדק, הפסולת מועברת למעי הגס שם הוא מעובד לצואה.

הרקטום ופי הטבעת

התחנה האחרונה במסע המזון דרך מערכת העיכול הוא בצינור שרירי, הרקטום, שמחבר את המעי אל פי הטבעת שם נפלטת הצואה.

מתוך: סיכומים בביולוגיה

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

13 ציטוטים על לאומיות

היא מניעה את העולם כבר הרבה זמן אך האם היא טובה לו? ציטוטים (ביקורתיים) על לאומיות ופטריוטיות

סוגי מנהיגות נפוצים

שבעה סוגי מנהיגות נפוצים על פי המחקר בתחומי הסוציולוגיה הארגונית וניהול עסקי.

עוד דברים מעניינים: