מערכת אקולוגית – סיכום

מערכת אקולוגית היא אזור גיאוגרפי שבו צמחים, בעלי חיים ואורגניזמים אחרים, יחד עם תנאים פיזיים, יוצרים מערכת של חיים משותפים. מערכות אקולוגיות מכילות חלקים ביוטיים ואביוטיים. גורמים ביוטיים כוללים צמחים, בעלי חיים ואורגניזמים אחרים. גורמים אביוטיים כוללים מרכיבים כמו קרקע, סלעים, טמפרטורה ולחות. מערכות אקולוגיות יכולות להיות גדולות מאוד או קטנות מאוד. למעשה כל פני השטח של כדור הארץ הם סדרה של מערכות אקולוגיות מחוברות.

כל גורם במערכת אקולוגית תלוי בכל גורם אחר, במישרין ובין בעקיפין. שינוי בטמפרטורה של המערכת ישפיע לעתים קרובות על הצמחים שיגדלו שם, למשל. בעלי חיים התלויים בצמחים לצורך מזון ומחסה יצטרכו להסתגל לשינויים, לעבור למערכת אחרת או לגווע.

איומים על מערכות אקולוגיות

מערכת אקולוגית תלויה באיזון והרמוניה בין המרכיבים שלה. שיבוש של אחד מהתנאים הביוטיים או האביוטיים של המערכת עלול להוביל לשינוי וקריסה שלה. אחת הסכנות השכיחות ביותר למערכות אקולוגיות היא פעילות אנושית המשתמש במשאבים (מקום, צמחייה, בעל חיים, מים ואפילו אוויר נקי) מהמערכת ללא איזון. ראו התערבות האדם בטבע.

דוגמאות למערכת אקולוגית

למעשה כל מקום שיש בו חיים הוא מערכת אקולוגית. בין אם מדובר ביערות האמזונס או איי הגלפגוס, ובין אם מדובר בשלולית חורף קטנה שעוד מעט תעלם. בכל מקום בו חיות, צמחים ותנאים טבעיים מקיימים אינטראקציה בניהם יש מערכת אקולוגית.

חזרה אל: סיכומים בביולוגיה / אקולוגיה

מה היה לקרל מרקס נגד הזכות לקניין?

"הזכות לקניין היא הזכות ליהנות מנכסיו ולהתנהל עימם באופן שרירותי וללא כל התחשבות באנשים אחרים, באופן נפרד מהחברה, זוהי הזכות לאנוכיות"

עוד דברים מעניינים: