התאורה באמנות: תאורה אחידה, תאורה דרמטית, תאורה מלאכותית

תאורה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בציור והיא נושא לדיון רב המסגרת התיאוריה של האמנות הכוללת סוגי תאורה שונים. שימוש נכון של תאורה בציור הוא כלי חשוב ביותר בידיו של כל צייר. סוג האור המופיע בציור ודרך השימוש בו היא מאפיין חשוב המאפשר לסווג צייר לזרם או אל תקופה וכן לייצר סממנים ייחודיים שלו. השימוש באור באמנות יכול גם להעיד על המיקום הגיאוגרפי של הצייר שכן באזורים שונים בעולם ישנה תאורה שונה וכן סוגי תאורה שונים הבאים לידי ביטוי בציורים.

ישנם כמה סוגים שונים של תאורה באמנות. התאורה באמנות יכולה להיות תאורה אחידה, תאורה דרמטית וכן תאורה מלאכותית. תאורה מלאכותית היא תאורה שהייתה נפוצה באמנות ימי הביניים ובה אין מקור אור מובחן שניתן לזהותו. בתמונה בה יש תאורה אחידה לא נמצא צללים וכל התמונה תראה כאילו היא בעצמה מקור האור. תאורה אחידה מאירה את כל האובייקטים בציור באופן שווה ועל כן לא ניתן לקבוע מהיכן היא מגיעה.

תאורה דרמטית היא תאורה היוצרת אפקט דרמטי בציור על ידי שימוש במקור אור מובחן. תאורה דרמטית משתמש באור המגיע ממקום שניתן לזהותו ובהתאם למקורו הוא גם נופל על עצמים בציור. שימוש בצורה כזו של תאורה דרמטית מוסיף אפקטים של ניגוד לציור, ניגוד בין אור וחושך, מה שמוביל ליצירה של דרמה. אור במסגרת של תאורה דרמטית יכול לנבוע ממקור בתוך הציור או מחוצה לו, והשימוש שנעשה באפשרויות אלו בכדי להביע תפיסות רעיוניות היה נרחב באמנות. תאורה דרמטית אינה חייבת גם לציית לחוקי הפיזיקה ולעיתים עושים ציירים שימוש בתאורות סותרות שאינן מתיישבות זו עם זה גם כאן מתוך מגמה ליצור דרמה. בכך מתקרבת תאורה דרמטית אל ההגדרה של תאורה מלאכותית. תאורה מלאכותית היא תאורה שאינה עונה לחוקי הטבע המקובלים ואינה "הגיונית". גם תאורה מלאכותית יכולה למלא שלל אפקטים שונים המקנים לציור את האופי שלו.

לעיל סיכמנו בצורה תמציתית אך ממצה את הנושא החשוב כל כך של סוגי תאורה בציור ובאמנות: תאורה אחידה, תאורה דרמטית וכן תאורה מלאכותית.

תולדות האמנות: מבוא כללי – סיכום

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

יוסף ידע מצוין לפתור חלומות של אחרים, אך את משמעות החלומות שלו לקח לו כל חייו לפתור. זיגמונד פרויד מסביר מדוע.

עוד דברים מעניינים: