אורנוס: אל השמיים המסורס

אורנוס הוא אל השמיים במיתולוגיה היוונית (סלוס במיתולוגיה הרומית) ואחד האלים הקדומים ביותר במסורת היוונית. הוא היה גם בנה וגם בעלה של גאיה ויחד הם ילדו את קרונוס (גאיה ילדה את אורנוס לבדה או מזרעו של כאוס). אך אורנוס רצה לשלוט לבדו ולכן הכביד את בטנה של גאיה על מנת שלא תוכל ללדת. פעם אחת בא לשכב עם גאיה אך במארב מתוכנן מראש כרת קרונוס את איבר המין שלו. אורנוס נרתע בכאב והתרחק מגאיה (וכך נוצר המרחק בין האדמה והשמיים) ואילו איבר המין שלו נפל לים וממנו נולדה אפרודיטה.

במיתולוגיה היוונית אורנוס שלט ביקום, ופירושו שמו המילולי הוא שמיים או גן עדן. לעיתים הוא היה השמיים עצמם, שהיוונים ראו בעיניהם כיפה משובצת כוכבים. לאורנוס ולגאיה היו צאצאים רבים, כולל הטיטאנים, האלים והאלות הטרום אולימפיות; הקיקלופים , ענקי עיניים אחד ואת וכן ענקים בעלי חמישים ראשים ומאה ידיים.

במיתוס היווני אורנוס הגיע בכל לילה כדי לשכב עם גאיה וכך נולדו ילדיהם, אך חלק מהמפלצות שנולדו לא מצאו חן כל כך בעיני האב השמיימי שניסה לדחוף אותם בחזרה לבטנה של גאיה, מה שגרם לה כאבים עצומים, עד שלבסוף כלא אותם בהאדס. כנקמה תכננה גאיה את המארב ביחד עם קרונוס שקיבל מגל מיוחד למשימה של סירוס אביו.

קראו על עוד אלים במיתולוגיה היוונית

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

עוד דברים מעניינים: