מרדפי פאן אחרי הנימפות

האל פאן, כיאות לאל טבע המופקד על העדרים, היה אל בעל תיאבון מיני חייתי שהעביר את רוב זמנו במרדף אחרי יצורים נשיים בשם נימפות. אולם למרות מאמציו הרבים, רבים מסיפורי החיזור הלוהטים של פאן מסתיימים באותה צורה מאכזבת (בעבורו).

 סירינקס, למשל, הייתה נימפת עץ מקסימה באזור ארקדיה, בתו של לאדון, אל הנהר. פאן פגש בה יום אחד כשחזרה מהציד ומיד החל לשדלה בדברים. הנימפה אטמה את אוזניה למחמאות ולדברי החלקות וניסתה לברוח ממנה. פאן רדף אחרי סירינקס עד הר ליקאום, שם שמעו אחיותיה את זעקותיה והפכו אותה לקנה על שפת המים. פאן המאוכזב שם לב כי כאשר הרוח נושבת דרך הקנים הם מפיקים צליל נפלא. האל לקח כמה קנים (שבע או תשע) ויצר מהם את החליל האופייני לו שמאז לא נראה עוד בלעדיו, חליל סירינקס.

נימפה אחרת שסבלה מחיזוריו המגושמים של פאן הייתה אקו. הנימפה אקו היתה זמרת ורקדנית גדולה וזלזלה באהבתו של כל גבר. לזלזל בתאוותם של גברים זה לזלזל בפאן, והוא התעצבן והורה לעושי דברו להרוג את אקו שנקרעה לגזרים והתפשטה על פני כל כדור הארץ, ומכאן השם "אקו", כלומר הד. בגרסה אחרת של הסיפור פאן היה מאוהב באקו שבעצמה הייתה מאוהבת בנרקיס שהיה מאוהב רק בעצמו. הרה קיללה אותה בכך שתוכל רק לחזור על מילים שנאמרו על ידי מישהו אחר, ולעולם לא לדבר בשם עצמה (כאמור, הד). אקו הלכה בעקבות אהובה נרקיס אל הבריכה, שם הוא ישב וצפה בבואתו שלו עד הפיכתו לפרח בעוד אקו מתפוגגת אל העמקים והמערות.

נימפה נוספת ש"זכתה" לחיזוריו של פאן היא פיטייס, שכדי להמלט ממנו הפכה לעץ אורן.

עוד דברים מעניינים: