ארטמיס: אלת הציד הבתולה שהגנה על יולדות

במיתולוגיה היוונית ארטמיס היא אלת הציד, הטבע, הפרא, בעלי החיים, הירח, הלידות והנערות הצעירות. גם היא וגם אפולו הם אלי חץ וקשת. היא בתם של זאוס ולטו, ואחותו התאומה של אפולו. באמנות היא מתוארת לעתים קרובות כצעירה לבושה בשמלה קצרה עד הברך ומצוידת בקשת ציד ובאשפת חיצים. סמליה כוללים חניתות, קשתות, עורות חיות, צבאים וחיות בר אחרות. החיה הקדושה שלה היא צבי או כלב ציד. מקבילתה במיתולוגיה הרומית של ארטמיס היא דיאנה.

ארטמיס, פסל שיש, המאה -4 לפנה"ס, הלובר.

בדרך כלל חושבים שמקור שמה של ארטמיס ביוונית עתיקה פירושו "בריא" או "נמרץ". ארטמיס היא בעיקר אלת טבע והיה מזוהה לעתים קרובות עם פולחן אלות הטבע המקומיות. כנערה, התחננה בפני אביה להישאר בתולה לנצח; הוא נענה לרצונה. כוהנים וכהנות ארטמיס נשבעו לנזירות. ארטמיס מגנה על נשים וחיות בר, במיוחד הצעירים. היא הייתה אלת עולם הטבע. למרות מעמדה כאלת בתולה היא נקשרה גם ללידה ולשמירה על יולדות.

בזמנה הפנוי משוטטת ארטמיס עם קשת הכסף שלה ביער ביחד עם מלוותיה, שהם בעיקר נקבות. כמה מחבריה הבולטים כוללים את הפליאדות, שבע האחיות. עם זאת, כמה מהפליאדות לא נותרו בתולות ובסופו של דבר ילדו ילדים, כמו מאיה, שילדה את הרמס לזאוס. היא נחשבה לאחראית למותם הפתאומי של בנות ונשים, אך יכלה גם להגן עליהן ולרפא אותן. אחיה התאום אפולו היה בהרבה מובנים עמיתה; היה להם קשר הדוק ומשלים. כמה מסורות הציבו אותם כבעל ואישה, אך זו אינה הפרשנות הנפוצה ביותר. הסיפור המפורסם ביותר אודות ארטמיס במיתולוגיה היוונית הוא המיתוס של אקטיון. הצייד הצעיר אקטאיון פגש בארטמיס כשזו רחצה עירומה במעיין. הוא הופתע כל כך מיופיה של ארטמיס עד שנשאר לצפות והתגלה על ידי האלה. כעונש על עבירתו, היא הפכה אותו לאייל, והוא נרדף ונקרע על ידי כלבי ציד שלו עצמו.

האלים האולימפיים

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: