הפייסטוס: האל הנכה שהוכיח את עצמו והבעל הנבגד שנקם

במיתולוגיה היוונית הפייסטוס הוא אל האש, עיבוד המתכת והמלאכה והרי הגעש. בנם של זאוס והרה או הרה לבדה, הוא נפח האלים ובעלה (הנבגד) של אפרודיטה. הוא תואר בדרך כלל כאדם מזוקן ונכה עם פטיש, מלקחיים וסדן, ולפעמים רוכב על חמור. החיות הקדושות שלו כוללות את החמור, כלב השמירה והעגור. בין יצירותיו היה שריון אכילס, סנדלי הכנף של הרמס, חגורתה של אפרודיטה והמרכבה של הליוס. הפייסטוס השתמש באש ככוח יצירתי, אך מקבילו הרומי וולקן חשש מפוטנציאל ההרס שלו וקשור לעוצמה הוולקנית של כדור הארץ.

הפייסטוס הוא לא אל אולימפי במלוא מובן המילה משום שהם מתואר גם כמתגורר בהרי געש. בדרך כלל נחשב לילד של הרה. היא הגתה אותו בעצמה, אך כשנולד נכה היא זרקה אותו מהשמים. הוא חולץ וגדל על ידי תטיס ואורינומה. מאוחר יותר הוא התקבל בברכה בחזרה לאולימפוס לאחר שהוכיח את כישוריו כאיש מלאכה. הוא גם האל האולימפי הסובל מנכות כלשהי.

הפייסטוס לימד את האדם את המלאכות הקשורות לנפחות וככזה סגדו לעתים קרובות במקביל לאתנה, שהייתה קשורה גם ליצירה. הוא היה ידוע גם ביכולות הריפוי שלו. הכוהנים שלו היו ידועים בזכות הידע שלהם בריפוי עקיצות נחש. מאחר והפייסטוס זכה לעתים קרובות ללעג והתעללות בגין הצליעות שלו, רבים מהמיתוסים שלו עוסקים בבושה של אלה שפוגעים ומזלזלים בו – אפילו אלים האחרים.

 

הפייסטוס ואפרודיטה

אפרודיטה הייתה נשואה להפייסטוס לאחר שחיזוריו אחר אתנה נדחו, אך לא היו להם נישואין מאושרים. היא ניהלה רומן מתמשך עם ארס, אל המלחמה. הליוס, אל השמש היווני, חשף את הרומן בפני הפייסטוס כשראה ממרכבתו בשמיים את האוהבים משתוללים יחד. זועם, הפייסטוס החליט להטיל מלכודת. הוא תלה רשת דקה ובלתי נראית מעל מקום משכנם ואמר לאשתו שהוא ייעלם לזמן מה. כאשר ארס ואפרודיטה היו בשלהם, הרשת ירדה, לכדה אותם חבוקים יחדיו. הפייסטוס המקורנן הזמין את האלים לבוא לראות את אשתו הבוגדת ואת אהובה. האלות סירבו, אבל האלים הגברים הלכו לראות. הפייסטוס דרש בחזרה את הנדוניה ששילם עבור אפרודיטה, אך זאוס סירב ואמר לו שעליו לפתור את הבעיות הזוגיות שלו בעצמו. ארס חויב לשלם קנס להפייסטוס. שום דבר מכל זה, כמובן, לא גרם לאפרודיטה להיות נאמנה להפייסטוס בהמשך.

האלים האולימפיים

ראו גם: רשימת האלים במיתולוגיה היוונית

עוד דברים מעניינים: