מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה  מהסימפתיה שהיא ביטוי לדאגה לצערו של אדם אחר. אם נלקחים לקיצוניות, רגשות אמפתיים עמוקים או מורחבים עלולים להזיק לבריאותנו הרגשית.

סימפתיה

סימפטיה היא תחושה והבעה של דאגה למישהו, שלעתים קרובות מלווה ברצון שהם יהיו מאושרים יותר או טובים יותר. "אחי, מקווה שהמצב בעבודה משתפר" וכדומה. באופן כללי, סימפתיה מרמזת על רמת דאגה עמוקה יותר, אישית יותר מאשר רחמים, ביטוי פשוט של צער. עם זאת, בניגוד לאמפתיה, סימפתיה אינה מרמזת שרגשותיו של אדם אחר מבוססים על חוויות או רגשות משותפים.

אמפתיה

"אמפתיה" היא היכולת לזהות ולשתף רגשות של אדם אחר, וזה התרגום לאנגלית של המילה הגרמנית Einfühlung – "להרגיש לתוך" – שנעשה על ידי הפסיכולוג אדוארד טיטצ'נר בשנת 1909, אמפתיה דורשת יכולת לזהות את סבלו של אדם אחר מנקודת מבטו שלו ולהשתתף בגלוי ברגשותיו, כולל מצוקה כואבת.

אמפתיה מבולבלת לעיתים קרובות עם סימפתיה, רחמים וחמלה, שהם רק הכרה במצוקתו של אדם אחר. רחמים בדרך כלל מרמזים כי האדם הסובל אינו "ראוי" למה שקרה לו ואין בכוחו לעשות דבר בנידון. רחמים מראים מידה נמוכה יותר של הבנה ומעורבות במצבו של האדם הסובל מאשר אמפתיה, הזדהות או חמלה. חמלה היא רמה עמוקה יותר של אמפתיה, המדגימה רצון ממשי לעזור לאדם הסובל.

מכיוון שזה דורש חוויות משותפות, אנשים בדרך כלל יכולים לחוש אמפתיה רק ​​כלפי אנשים אחרים, לא כלפי בעלי חיים. בעוד שאנשים עשויים להיות מסוגלים לחוש סימפתיה כלפי סוס, למשל, הם לא יכולים באמת להזדהות איתו.

פסיכולוגים אומרים כי אמפתיה חיונית ביצירת מערכות יחסים ובפעולת חמלה כלפי אחרים. מכיוון שזה כרוך בחוויה של נקודת מבט של אדם אחר – יציאה מחוץ לעצמו – אמפתיה מאפשרת לעזור באמת להתנהגויות שבאות בקלות ובאופן טבעי, במקום שיהיה צורך לכפות עליהן.

אנשים אמפתיים עובדים ביעילות בקבוצות, יוצרים חברות מתמשכת יותר וסבירות גבוהה יותר לקחת אחריות במצבי עוול.

בטח יעניין אותך גם:

אני, אתה וזה: מרטין בובר ומשמעות הקיום

הפסיכולוג שהאמין בבני-אדם: מבוא קצר לפסיכולוגיה של קרל רוג'רס

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה