מה ההבדל בין אמונה במדע לאמונה בדת ולמה תמיד חשוב לשמור על ראש פתוח?

אם כתבה בעיתון תאמר לנו כי דבר "מחקר חדש מצא" או מוצר יפרסם את עצמו "נבדק מדעית" אנחנו בדרך כלל ניטה לראות בזה דבר המעיד ללא כל ספק את אמיתותו של המידע הנמסר לנו. המדע אמנם גילה לנו הרבה מאוד דברים בשנות קיומו המודרניות מאז המהפכה המדעית, אך האם זה אומר כי עלינו להאמין בכל דבר "מדעי" באופן עיוור?

פילוסוף המדע האמריקאי הססגוני והפרובוקטיבי פול פייראבנד פרסם בשנת 1975 מאמר מפורסם בשם "כיצד להגן על החברה מפני המדע" בו הוא מזהיר מפני הפיכתו של המדע לסוג של דת שאותה הוא ביקש לגרש מהעולם. הוא למשל כותב כי כיום "ככל מקבלת החברה את שיפוטם של המדענים באותה דרך ארץ שהתקבל שיפוטם של בישופים וקרדינלים עד לפני זמן לא רב". פייראבנד לא טוען כי הידע של המדע שווה בערכו לזה של הדת. מה שהוא חושש ממנו הוא ההופעה של שניהם בתור אידיאולוגיה הטוענת כי הצדק אך ורק עימה וכי כל מי שאינה מסכים עם תכתיבה הוא בבחינת כופר נבער מדעת ומסוכן (כך התייחסה הכנסייה ללא-נוצרים, וכך מתייחס המדע לדת אך גם לתפיסות אלטרנטיביות כמו תורות מזרחיות).

מה שפייראבנד מפחד ממנו הוא הדוגמטיות, וזו לדעתו אינה נחלתה הבלעדית של הדת אלא של כל תפיסת עולם שקופאת את שמריה, מסתגרת בתוך עצמה ובטוחה שרק למה שהיא מסוגלת להסביר יש ערך וממשות. הוא מסביר כי "הביקורת שלי על המדע המודרני מתמצית בזה שהוא פוגע בעצמאות המחשבה. אם הסיבה לכך היא שהמדע גילה את האמת ומאז הוא הולך בעקבותיה, אזי אני אומר שיש דברים יותר טובים מאשר, ראשית, מציאת האמת, ואח"כ הליכה בעקבות מפלצת שכזאת".

פייראבנד בעצם מנסה להגן על החברה מפני האמת המשתקת של המדע. אך למעשה הוא עושה את זה גם למען המדע ובשביל שהמדע יוכל להמשיך להתקיים. על מנת שתצמח הרוח, טוען פייראבנד בעקבות מסורת מפוארת של פילוסופים החל מהגל ואולי כבר מאפלטון, היא צריכה להמצא במצב של מפגש, של דיון, של שיח ושל דיאלקטיקה. הדרך להרחיב את האופקים של המחשבה היא לא להסתגר בתוך מה שאנחנו יודעים ומבינים אלא תמיד להפעיל חשיבה ביקורתית ולהפגש עם רעיונות אחרים וחדשים שמכריחים אותנו לחשוב כל הזמן מחדש על מה שאנחנו יודעים ומבינים ובכך להגיע לגילויים חדשים ולא להתנוון. אחת ההמלצות שמציע פיירבאנד בתחום הזה, מלבד אימוץ של גישה "הכל הולך", חוזרת לעמדה הקלאסית של ג'ון סטיוארט מיל בנוגע לחופש הדיבור.

 

עוד דברים מעניינים:

ג'ון סטיוארט מיל על התועלת בלהקשיב למי שלא מסכימים איתו

סוד היצירתיות: מה הופך אותנו ליצירתיים?

דיסוננס קוגניטיבי – מה זה ולמה הוא משמש?

הפרדיגמה ששברה את הפרדיגמה: המהפכה של תומאס קון

לקריאה נוספת: פילוסופיה של המדע

וכן דיון מורחב על "כיצד להגן על החברה מפני המדע" של פייראבנד

בין פול פייראבנד לבין ג'ון סטיוארט מיל – על חירות הפרדיגמה

עוד דברים מעניינים: