מודרניזם – סיכום

המאה ה-19 מוגדרת כ"מאה הארוכה". היא מתאפיינת במיתוסים המסמנים אותה כעידן של אופטימיות, תבוניות, מתינות וקידמה שבא לקיצו עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. לצד זאת, יש את התפיסה של מפנה המאה כתקופה של דקדנטיות – התרכזות באדם עצמו תוך כדי אסקפיזם ואי-אכפתיות חוץ מהנאות וכסף –  והתפוררות הספוגה בתחושת קטסטרופה המנבאת את פרוץ המלחמה.

מודרניזם- הגדרה:

מושג המתייחס לתגובה התרבותית, לשינויים שהתחוללו בחברת המערב בעקבות המהפכה התעשייתית. מודרניזציה- הגדרה: התהליך של מעבר החברה מחברה מסורתית לחברה מתועשת-טכנולוגית, חברת המונים עירונית. תהליך המודרניזציה הינו תהליך של "התמערבות" (הפיכה למערביים), הקדמה מאופיינת בשוויון, בהתפתחות החברה האנושית, בעידן אופטימי המאמין בטוב האדם. אולם, יש דיכוי ופערי מעמדות. לא הכול היה טוב כפי שצויר. השכלול בתעשייה הביא לכך שהמלחמות שכן התרחשו היו קטלניות בהרבה. (ראה: עליית המודרניזם באירופה)

"מפנה המאה"- תקופה המאופיינת בפוטנציאל לקטסטרופה. תחושה של התפוררות, אובדן הערכים האנושיים, נהנתנות חסרת רסן והעדר אכפתיות (דקדנטיות). אנשי התקופה חיו בשאננות ואופטימיות וחשו שהצליחו להשתלט על איתני הטבע. ישנה טענה כי האווירה ששררה בישרה את בואה של מלחמת העולם הראשונה.

מודרניזציה ושינויים מרכזיים במאה ה-19

תחושת האופטימיות נשענה על העובדה כי היו הישגיים רבים:

  • תיעוש וטכנולוגיה- בין 1870-1914 גידול פי 4 באורך מסילות הברזל בעולם, כרייה של תעלת סואץ ותעלת פנמה, המדרגות הנעות, וקיטור וכוח המים הוחלפו בנפט וחשמל.
  • דמוקרטיזציה- זכות בחירה כללית מוענקת לכלל הגברים בצרפת (1871), אנגליה (1884). נשים עדיין נאבקות על זכויותיהן להצבעה, השכלה ולפרנסה.
  • חינוך- הקמה של רשתות חינוך ממלכתיות במערב ומרכז אירופה, תהליכי חילון מערכת החינוך, הקמתן של מכללות ואוניברסיטאות חדשות באירופה ובארה"ב.
  • רווחה- הסדרת תנאי העבודה בבתי החרושת, ביטוח סוציאלי וחוקים נוספים להגנת העובדים ולשמירה על זכויותיהם.
  • בריאות ותעבורה– שיפור בתשתיות וחיסול רובעי עוני בערים הגדולות, מיון שירותי בריאות לאזרחים ופיתוח של תרופות וחיסונים.
  • התפתחות של מדעי החברה (סוציולוגיה, אנתרפולוגיה, פסיכואנליזה ופסיכולוגיה) וגילויים חדשים בפיזיקה (גילויי האלקטרונים ומבחנה האטום וגילויי קרני הרנטגן ועוד..)

@ פיתוחים אלה ומודעות להיגיינה הביאו כולם לעלייה בתוחלת החיים.

@ מימד הזמן והמרחב מטשטשים, אפשרות להיות בכל זמן ובכל מקום הודות להישגי המודרניזציה- השאיפה להישגיות והתפשטות. מימד הזמן מאבד מאורכו ומימד המרחב מאבד מגבלותיו.

ראה גם: מאפייני תקופת המודרנה

מבוא לתרבות המערב

גזרת האינדבידואליות המודרנית על פי זיגמונט באומן

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: