טריפה בטבע – סיכום

  • הטריפה, כמו התחרות, היא גורם חשוב בוויסות גודל האוכלוסיות ואחד מסוגי יחסי הגומלין בטבע. הקטנת מספר הפרטים באוכלוסייה משפרת את תנאי הגידול של פרטים שלא נטרפו ואת סיכוייהם לשרוד (יותר משאבים)
  • אגם וויקטוריה הוא דוגמא למקרה של התערבות האדם וההשפעות הנובעות מכך. אגם ויקטוריה הוא אגם מים מתוקים הנמצא באפריקה. במשך אלפי שנים התקיימה באגם חברה מאוזנת של פלנקטון ודגים. הדגים ניזונו מהפלנקטון וסיפקו מזון ופרנסה לתושבי האיזור. לפני כ- 30 שנה הכניסו בטעות לאגם את הדג "נסיכת הנילוס" שהוא דג טורף. הדג החל להתרבות באגם, הדגים חוסלו וכתוצאה מכך נהרס מארג המזון באגם. הייתה הצטברות של פלנקטון ושאריות חומר אורגני ¬ הגברת תהליכי הפירוק האירוביים ¬ ירידה בריכוז החמצן ¬ דגים רבים מתו.
  • מהמקרה של אגם ויקטוריה ניתן להסיק כי לא תמיד אפשר לחזות את התוצאות של התערבות האדם במערכת אקולוגית, לא תמיד ניתן לשלוט בשינויים המתרחשים עקב כך ולכן יש לנקוט הרבה אמצעי זהירות לפני שמחליטים להתערב במערכת אקולוגית.
  • טריפה סלקטיבית: טריפה בה הטרף בוחר את הקורבנות החלשים ו/או האיטיים מבין הפרטים באוכלוסייה. טריפה סלקטיבית גורמת לכך שהחזקים והמהירים שורדים והיא מהווה מנגנון של ברירה טבעית. אם התכונות המאפשרות לפרט להימלט מטריפה הן תורשתיות הן יועברו לצאצאיו וכך תעלה הכשירות של הפרטים באוכלוסייה ושכיחותם באוכלוסייה תהיה גדולה יותר.

 

יתרונות הטריפהחסרונות הטריפה
לנטרפיםלטורפיםלנטרפיםלטורפים
ברירה טבעית של הכשירים תוך הקטנת התחרות התוך- מיניתמזוןמספר הפרטים קטן, יכול להגיע להכחדההשקעת אנרגיה רבה, סכנת פגיעה

 

המחזוריות בגודלן של אוכלוסיות טורף- נטרף

ישנה מחזוריות בגודלן של אוכלוסיות טורף- נטרף. את המחזוריות ניתן להסביר בדרך הבאה:

טריפה ¬ אוכלוסיית הטורפים גדלה ¬ אוכלוסיית הנטרפים קטנה ¬ כמות המזון של הטורפים קטנה ¬ אוכלוסיית הטורפים קטנה ¬ התאוששות אוכלוסיית הנטרפים ועלייה במספרם ¬ טריפה וכו'…

 

  • כושרו של האורגניזם להימלט מטריפה היא התאמה.
סוג ההתאמהדוגמאות
התאמה מורפולוגית1.      הגנה על הגוף ע"י כיסוי: קוצים הקיפוד והדורבן, שריון הצב, כיסוי גוף של הצדפה החילזון והסרטן, קוצים בצמחים.

2.      חיקוי בצבע או בצורה: חרקים דמויי עלים, צבעי אזהרה בפרפרים או דגים.

התאמה פיזיולוגית- כימיתהפרשת חומרים דוחים /רעילים: בואש, חרקים, ארס נחשים, רעל בהרדוף ובחצב.
התאמה התנהגותיתהעמדת פני מת באופוסום (חיית כיס אמריקאית), תצפית והשמעת קולות אזהרה, בריחה.

 

חזרה אל: סיכומים לבגרות בביולוגיה \ אקולוגיה

קשרי הון-סגנון: הביטוס והון תרבותי

כיצד הסגנון שלנו משפיע על המעמד החברתי שלנו ועל סיכויי ההצלחה שלנו בחיים? על הקשר בין מושג ההון התרבותי ו"הביטוס" אצל בורדייה

מה היה לקרל מרקס נגד הזכות לקניין?

"הזכות לקניין היא הזכות ליהנות מנכסיו ולהתנהל עימם באופן שרירותי וללא כל התחשבות באנשים אחרים, באופן נפרד מהחברה, זוהי הזכות לאנוכיות"

עוד דברים מעניינים: