המתקפה היפנית על פרל הארבור – סיכום

רקע למתקפה על פרל הארבור

בשנות השלושים הוחרפו היחסים בין יפן וארה"ב. יפן ניהלה תעמולה ברוח הסיסמה "אסיה לבני אסיה". בדומה להיטלר שתכנן את ה"סדר החדש" באירופה תכננה יפן סדר חדש באסיה ומשמעותו שליטה יפנית באזור זה של העולם. ב- 1931 כבשה יפן את מנצ'וריה מסין וב- 1937 המשיכה במלחמתה נגד סין בכיבוש ערי החוף של סין. ב- 1940 מצטרפת יפן למדינות הציר והיא התחייבה לבוא לעזרת גרמניה ואיטליה אם יותקפו על ידי מדינה שאינה עדיין במלחמה (ארה"ב). תבוסת הולנד וצרפת פתחו בפני היפנים אפשרויות של התפשטות נרחבת בדרום מזרח אסיה ובאיי האוקיינוס השקט. הדבר עורר חשש אמריקאי מהשתלטות יפנית על מושבות בריטניה (בורמה), הולנד וארה"ב (הפיליפינים). יפן סירבה לתביעת ארה"ב לשמור על המצב הקיים ואילצה את ממשלת וישי להעניק לה בסיסים צבאיים בהודו סין. יפן אף תבעה מבריטניה וארה"ב להפסיק את הסיוע לסין. בעקבות השתלטות יפן על נקודות המפתח האסטרטגיות והכלכליות בהודו סין הצרפתית הוטל חרם כלכלי מצד ארה"ב קנדה ובריטניה על יפן ונאסר יצוא ברזל פלדה ונפט אליה וכן הוקפא רכוש יפני בארה"ב. יפן הבינה שאינה יכולה להיות תלויה ביבוא חומרי הגלם שלה ושעליה להשתלט על המושבות העשירות בדרום מזרח אסיה. באותו הזמן עובר השלטון ביפן לידי קיצונים וביפן נשמעת הסיסמה- מלחמת קודש. אין מנוס ממלחמה.

המתקפה ב- 7.12.1941

בהוואי, שם שוכנת פרל הארבור, הנמל הצבאי הגדול ביותר של ארה"ב. ההתקפה התרחשה במפתיע, ביום ראשון- היא בוצעה עוד לפני שהוכרזה מלחמה על ארה"ב ובשעה שהתנהל משא ומתן בין הצדדים. תוך שעות ספורות הושמד רוב הצי האמריקאי בהוואי. במקביל השמדת שדות התעופה האמריקאים בפיליפינים.

יפן מכריזה מלחמה על ארה"ב.

המשמעות – ההתקפה על פרל הארבור שינתה את פני הדברים בארה"ב ואת מהלך מלחמת העולם השנייה. העם האמריקאי התייצב מלוכד סביב הנשיא והקונגרס כאשר הם הכריזו יום לאחר ההתקפה על מלחמה עם יפן. למחרת גם בריטניה מכריזה מלחמה על יפן. ויומיים מאוחר יותר גרמניה ואיטליה מכריזות מלחמה על ארה"ב. בעקבות פרשת ההפצצה יפנית בפרל הארבור, הפכה המלחמה למלחמה עולמית עם הצטרפותה של ארה"ב למלחמה.

מעתה למלחמת העולם השנייה שתי זירות:

הזירה האירופאית- נגד גרמניה ואיטליה

הזירה באסיה המזרחית ובאוקיינוס השקט- נגד יפן.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי

6 הקרבות הגדולים של מלחמת העולם השנייה

עוד דברים מעניינים: