סיפור פשוט – פרק 19 – תקציר וסיכום

ראו סיכום ותקציר כל הפרקים של סיפור פשוט מאת עגנון

לסיכום הקודם: פרק 14-18 של סיפור פשוט

מינה בהריון. שוב כולם מפנקים אותה. ישנה אישה שמגיעה במיוחד לעזור לה, לרחוץ אותה ולבשל לה. צירל וברטה מאושרות שתיהן. ברטה נמצאת כמעט כל הזמן בביתם. הירשל מרוצה מכך שמינה אינה מטרידה אותו ואמה מוכנה לשמוע כל דבר שיוצא מפיה.

בפרק זה מתקיימת שיחה בין מינה והירשל, שיחה אמיתית ראשונה. מינה מבינה שחיי נישואין לא אמורים להיות כפי שהם חיים, היא טוענת בפניו כי הוא מאוהב בסופיה חברתה, מכיוון שחשה שהוא מאוהב במישהי אחרת והיא אינה יודעת על אהבתו לבלומה. היא אומרת לו שהוא אינו אוהב אותה ורוצה שהיא תמות. הירשל חוזר על דבריה ,אינו דוחה את דבריה ואינו מאשר אותם.

מינה מעוניינת לפתור את הבעיות שלהם, אך הירשל אינו משתף עמה פעולה ולא משתף אותה בתחושותיו בנושא האהבה. הוא מגלה בפניה את ייאושו לגבי העובדה כי אחרים מנהלים את חייהם וקובעים את התנהלותם. הוא אומר למינה מהי תפיסת עולמו: "רשות אחרים עלינו מינה והם עושים עימנו כרצונם". וחוזר שוב על דברים אלו "רשות אחרים עלינו".

הירשל מספר למינה שני סיפורים. הסיפור הראשון על דודו, אחי אמו שהשתגע ובכך חושף את סודם המשפחתי. הוא מדגיש את העובדה כי דודו עשה את עצמו משוגע כדי לברוח משידוך לנישואין בהם אינו רוצה.

הירשל מזדהה עם תחושותיו של דודו ודבר זה ניכר בדבריו. אולי הוא שוקל את השיגעון כאופציה לבריחה ממצבו, מנישואיו הכפויים. יש כאן גישה המתייחסת אל השיגעון כאל מניפולציה. משהו אשר ניתן לשלוט בו.(הירשל כבר העלה בדעתו שהשיגעון קשור לצמחונות, בריחה מהמציאות של חיי נישואין כפויים).

הסיפור הנוסף אותו מספר הוא על אדם שחיבר מילון וגם לו השיאו אישה בה הוא לא רצה. אותו אדם הלביש לחתול את התפילין וכך הסתיימו להם הנישואין. ואז נשא לעצמו אישה חדשה אותה הוא רצה.

כאשר מינה הוציאה ספר מהארון והמילון של אותו האדם התגלגל על הרצפה, מינה דוחפת את המילון ברגלה  אל מתחת  לארון, ובכך מדחיקה את הסיפור ואת הבעיה שלהם.

בעצם מספר הירשל את אותו הסיפור פעמיים, וכמובן ששני הסיפורים הללו מקבילים למצבו. מתבררת מחשבתו של הירשל על אופציית השיגעון כבריחה מנישואיו.

הירשל שאהב מאוד לארח חברים אחרי החתונה קץ בזה פתאום. לאט לאט נתמעטו האורחים בביתם. רק קרובי המשפחה היו מגיעים. הירשל האשים בכך את מינה למרות שידע שהאשם הוא בו. גם סופיה הייתה מגיעה והירשל אהב את בואה ואהב להקשיב לדברים אותם מספרת.

בסיום הפרק נאמר,כי הירשל הולך עם שחרית לבית כנסת ורק אלוהים יודע מה מחשבותיו והפרק הבא נפתח בפירוט מחשבותיו – חושב רק על בלומה.

לסיכום הבא: סיפור פשוט – פרק 20-22

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: