הניה / גרשון שופמן – תקציר, סיכום וניתוח

הניה: חלק ראשון

בשלושת הפסקאות הראשונות של הסיפור "הניה" של שופמן מתוארת השגרה בחייה של הניה ובני משפחתה: אביה ואחיה. ביתם מתואר כבית פסטורלי, שקט ושלו שבתיאורו צורמת הופעתו של הגרזן הנעוץ בעץ, כעין רמז לבאות. האב והאח מתוארים כאנשי כפיים שאינם מדברים הרבה. על גבי רקע סטטי זה, מתוארת הניה, באמצעות ריבוי הפעלים, כילדה פעלתנית, סקרנית שאינה יודעת שובע החורגת מהנוף המתואר.

החלק הראשון מסתיים כאשר קבוצת תלמידים מפריעה את השלווה הכפרית. הניה מתבוננת בהם, ומתנהל קשר בינה לבין תלמיד שפורש מהקבוצה ומנדנד אותה בערסל. היא אינה מסתפקת בכך ודורשת ממנו ב"חוצפה תאוותנית: "עוד!"". מקטע זה אנו למדים עליה שהיא מאוד חברותית, יש בה משיכה לעולם הלא מוכר של העיר הגדולה, משיכה שאינה יודעת סיפוק. השימוש בדימויים של חיות מדגיש את תחושת הפראיות וחוסר הגבולות העולה מן הפסקה. התלמידים מתוארים כארבה המתנפל על הכפר השלו ומרמזים על העתיד לבוא.

חלק שני

הניה בת ה16 עוברת לעיר הגדולה ועובדת שם בבית הבושת. רגשותיה מתוארים כחיוביים, נראה שהיא נהנית מהסיטואציה וההמונים מרוצים ממנה ומתדפקים על דלתה.

האווירה החיובית בבית הבושת הופכת לאווירה שלילית. הלקוחות אינם מסתפקים במה שהם מקבלים ותאוותם הופכת לחסרת רסן, גסה והרסנית. גם לאחר שהם יונקים את לשדה הם ממשיכים להתחנן לעוד. באמצעות השימוש החוזר במילה "עוד" רומז לנו המספר על כך שתאוותה הקדומה של הניה מתנקמת בה. מוטיב זה מעצים את הכאב על גורלה של הנערה הנאיבית, שמנוצלת שוב ושוב.

חלק שלישי

בחלק השלישי של הסיפור הניה מתה, כשהיא מוטלת באפיסת כוחות על המיטה. עיניה העצומות מדומות לחיפושיות ומדגישות שעדיין לא נעלמה התשוקה שאפיינה אותה. תגובת בעל הבית, הכועס על אישתו, מדגישה את האטימות, את הגסות והניכור שבה מאופיינת הסביבה. בסיום הסיפור מתואר בעל הבית עב הכרס בבית המרחץ. תיאור בית המרחץ מהווה אנאלוגיה ניגודית לתיאור הבית הפסטוראלי שבפתיחת הסיפור.

העדינות, הרכות של הניה מתחלפת בגסות הבשרנית של בעל הבית, שנהנה מתענוגות הגוף. הסיפור לא מסתיים במותה של הניה, אלא ממשיך לתיאור בעל "הבית" בבית היזע, כדי להדגיש את סתמיות מותה ואת העובדה שעל אף שמקרים כאלו קורים כל הזמן- העולם ממשיך כמנהגו.

ראו גם: נקמה של תיבת זמרה \ גרשון שופמן – סיכום

כאן תוכלו למצוא את כל הסיכומים בספרות לבגרות באתר

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים: