צילום נוף ומסעות

גישות לצילום נוף ומסעות מסוף המאה ה 19- ועד היום

צילום ואקולוגיה (Photography and Ecology) – המצלמה אפשרה פרזנטציה של המציאות באופן חדש ואובייקטיבי. צילום הנוף אפשר זאת מכיוון שהמצלמה עמדה חשיפה ארוכה ולרוב ללא התערבות של הצלם, מה שאפשר לחוקרים לחקור את העבר. פן נוסף הוא שאנשים אהבו לצאת למסעות בעולם, ומי שלא יכל, אהב להסתכל על התצלומים.

מסעות הציירים בצרפת (Voyages Picturesque) –הציירים והמאיירים יצאו בתחילת המאה ה-19 לצייר את הנוף והאתרים ההיסטוריים של צרפת. השפיעו על הצלמים לקום ולצלם גם בנופים ארכיאולוגיים כדוגמת גוסטב לה גריי ומקסים דו קאמפ.

מסעות הצלמים בצרפת (Missions Heliographiques) – מסעות של צלמים שיצאו בצרפת לצלם את האתרים הארכיאולוגים. איסוף תמונות של אתרים היסטוריים לוועדה לאומית להנצחת אתרים. צילומם היה מאוד חד ונתן הרבה פרטים שהעין לא תפסה. הציירים טענו שצריך לצייר אמנות ולא לצייר אותה, מה שהתנגש עם העובדה שהצילומים היו נורא חדים והיה קשה ליצור בהם אווירה.

גוסטב לה גריי ומקסים דו קאמפ (Gustave le Gray & Maxim du Camp) – צלמי נוף הקשורים למסעות הצלמים בצרפת (Missions Heliographiques) שיצאו לצלם אתרי ארכיאולוגיה לוועדה הלאומית להנצחת אתרים היסטוריים. יצאו למצרים וצילמו שם את האתרים הארכיאולוגיים. עניינה אותם האווירה, מצבי הקיצוניות בין הצל לאור, ידועה אחת מתמונותיו של לה גריי שהתאפיינה בחשיפה ארוכה וחצובה של מצלמה נתפסה לו בעין העדשה.

טימות'י אוסאליבן (Timothy O’Sullivan) – צלם אמריקאי מזרם צלמי הנוף. צילם את מלחמת האזרחים וידוע מתמונתו המפורסמת והלא מבוימת, "קציר המוות" בה נראה שדה של חיילים מתים. צילם את השממה הלא נגועה, הגורמת לאדם לתחושת התגמדות מול הנשגבות שלה ולרצון לכבוש את השממה הלא נגועה הזו.

רוברט אדמס (Robert Adams) – צלם אמריקאי שהשתייך לתנועה New Topographics השייכת לזרם צלמי הנוף שבחן את ההשפעה של הבניה האמריקאית על הנוף. זה כבר לא הנוף הנאיבי של סוף המאה ה- 19. זהו צילום המנסה להראות את החיבור בין הנוף, השממה והבניה האמריקאית.

הסגנון הציורי (Picturesque) –מונח המגדיר סוג של ציור אמנותי בסוף המאה ה18. במקום שציירים יציירו מהדמיון, הם החלו לצאת לטבע לצייר, רצו להסתכל על דברים לא סימטריים, ולהסתכל על דברים שנכחדים ונעלמים. קטגוריה שהגדירה את העיר כמשהו יפה והשפיעה על צלמי הנוף בכך שהלכו לצלם את הנוף, שמצד אחד האדם היה אחראי להריסתו ומצד שני יצר משהו יפה.

הנשגב (Sublime) – קשור לזרם צלמי הנוף, ומתייחס לגדולה שממנה לא ניתן להשוות שום דבר והיא חורגת מכל אפשרות של חישוב מדידה או חיקוי. הנשגב מפגיש בין האדם לנוף, וגורם לו להבין שיש משהו נעלה ונשגב ממנו, משהו שאין ביכולתו לחקות.

אנסל אדמס (Ansel Adams) – צלם נוף אמריקאי מהמאה ה-19, שדגל בשימור הטבע והסביבה. צילם לרוב שמורות טבע, אזורים עצומים שלא נגעו בהם. היה שייך בתקופה מסוימת לאגודה האמריקאית לצילום F-64 שפיתחה צמצמם של המצלמה שאפשר הרבה חדות של אור. המציא שיטה שנקראה zone system – שיטת האזורים, טכניקה שאפשרה לצלמים לחזות מראש ולשלוט במערכי הטונים של ההדפס הסופי בעקבות המידע המתקבל במד החשיפה. למרות שהצילומים היו בשחור לבן, המעברים בין הצבעים היו יותר חדים עם הרבה עומק.

ג'ואל סטרנגפלד (Joel Sternfeld) – צלם אמריקאי מהמאה ה-19, שייך לזרם צילומי הנוף. צילומיו מתכתבים קצת עם צילומיו של רוברט אדמס. לא צילם את הנשגב והעירוני, אלא את הטבע המטופח והשבלוני באמריקה – מצד אחד רצו אותו ייחודי ומצד שני עיצבו אותו הדבר. צילם את צילומי הפרברים המבוימים אל מול הנוף.

ג'ון פאל (John Pfahl) צלם אמריקאי מהמאה ה-19, שייך לזרם צילומי הנוף. צילם סדרה של תצלומים של זיהום אוויר והשפעתו המזיקה על כולם. היה מודע מאוד לעובדה שצילומיו מתכתבים עם ה-picturesque  וה-sublime, שמצד אחד זה יפה ומצד שני מזהם ומזיק.

ריצ'רד מזרח (Richard Misrach) –צלם נוף אמריקאי מהמאה ה-19, ידוע בצילומי המדבריות (השממה) הפוליטיים שלו, אשר הראו איך האדם נכנס למדבר והורס את יופיו הטבעי. צילם את "בראבו 20" והראה איך הצבא דרש יותר ויותר חלקים של המדבר והורס אותו לצרכי אימוניו.

השממה המערב האמריקאי (Wilderness-American West) צילומי הנוף המדברי של ריצ'רד מיזרח, מהמאה ה-19 בארה"ב שהיו בעלי עמדה פוליטית. צילם בכמה פרקים, ובכל אחד הראה איך האדם נכנס לאט לאט לתוך המדבר ,משפיע על הטבע והורס את היופי הטבעי שלו.

חזרה אל מושגים בהיסטוריה של הצילום

עוד דברים מעניינים: