היום בהיסטוריה: נולדה רחל המשוררת (20.9.1890)

20 בספטמבר 1890:

רחל בלובשטיין סלע, מי שנודעה לימים בתור פשוט רחל או "רחל המשוררת", נולדה בעיירה סרטוב שעל גדות נהר הוולגה למשפחה יהודית דתית ומשכילה. הפעם הראשונה בה הגיע רחל לארץ ישראל, בגיל 19, הייתה אמורה להיות רק ביקור קצר בדרך ללימודים באירופה, אך רחל הצעירה נדבקה בחיידק הציוני של העלייה השנייה שהסתובב באותה תקופה במזרח התיכון והחליטה להשאר.

רחלרחל ואחותה שושנה התיישבו במושבה רחובות אך במהרה יצא ליבה של המשוררת הצעירה (שעסקה כבר מגיל 15 בכתיבה) לעבודה חקלאית והיא עברה לחוות כנרת. ב-1913 נשלחה רחל ללימודי חקלאות באירופה, לימודים שהיו אמורים להיות קצרים אך שהותה בניכר התארכה בשל מלחמת העולם הראשונה ובינתיים היא שבה לרוסיה שם עסקה בהוראת לילדים יהודיים שברחו מאירופה. בתקופה זו נדבקה כנראה רחל בשחפת שתענה אותה בהמשך חייה ותביא לבסוף למותה.

עם תום מלחמת העולם הראשונה שבה רחל לארץ ולנופים האהובים של הכנרת, הפעם במסגרת קבוצת דגניה. אך שמחת השיבה במהרה הועמה בשל התפתחות מחלת השחפת אצל רחל שבסופו של דבר הובילה לגירושה מדגניה תחת הנימוק של "את חולה ואנחנו בריאים. לכן את צריכה לעזוב". רחל הפגועה עד עמקי נשמתה עזבה את הקבוצה ונדדה בין צפת, ירושלים ותל-אביב, מחפשת מזור למחלתה ולנפשה. בתקופה זו התמסרה לכתיבה וייצרה את עיקר הנפח של שיריה עד שלבסוף מתה בבית מחסה לחולי שחפת בגדרה.

חייה המיוסרים ואהבותיה הנכזבות (לגברים, נופים ואידיאולוגיות) קיבלו ביטוי כואב ונוקב בשירתה. שיריה מבטאים לא פעם געגוע, תסכול, חוסר שקט נפשי ובאופן כללי עולם פנימי מיוסר. שיריה של רחל הצטרפו לקאנון של השירה העברית בתקופה שמאופיינת בעיקר בשליטה גברית מוחלטת. כיום נלמדים שיריה במסגרת הבגרות בספרות ורבים מהם הולחנו והפכנו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית.

ראה גם:

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

עוד דברים מעניינים: