סוגי ההון: 11 דרכים שונות להיות עשיר

כאשר אנחנו חושבים על המושג "עושר" אנחנו רגילים בדרך כלל לקשר אותו למונחים של כסף או רכוש. לעיתים אנחנו גם נדבר על אדם שהוא "עשיר בידע" או אפילו "עשיר בחברים". אולם הסוציולוגיה מציעה לנו מספר דרכים מגוונות להסתכל על מה שהופך אותנו לעשירים.

פייר בורדייה
פייר בורדייה

בספרו "צורות ההון" מציע הסוציולוג הנודע פייר בורדייה להכניס לשימוש, לצד הדיון בהון כלכלי, גם את המושגים של הון חברתי, הון תרבותי והון סימבולי. לפי בורדייה, הון חברתי מתאר את משאבי הקשרים האנושיים של בני אדם, החברים שלהם, הקהילה ומערכות ההכרויות ושיתוף הפעולה. האנשים שאנחנו מכירים, הקשרים שלנו ומסגרות השייכות שלנו יכולים על פי בורדייה לקדם אותנו בחיים ולתרום לרמת העושר לא פחות מכמות הכסף שיש לנו בבנק.

הון תרבותי, על פי בורדייה, היא כמות הידע שיש לאדם. ידע הוא הון לא פחות מכסף מכיוון שגם הוא יכול לשמש אותנו על מנת לשפר את מצבנו בעולם ולחיות חיים טובים ונוחים יותר.

הון סימבולי בא לידי ביטוי ביוקרה והערכה לו זוכה אדם. גם אם אני אדם לא עשיר במיוחד במונחים כלכליים או אפילו לא חכם במיוחד (הון תרבותי), אני עדיין יכול להיות עשיר במובן מסוים אם אני זוכה למעמד מיוחס במסגרת של קהילה מסוימת ולהערכתם של אנשים.

על פי התיאוריה של בורדייה, סוגי ההון השונים ניתנים להמרה בניהם. למשל, אני יכול להשתמש בהון הכלכלי שלי על מנת לרכוש השכלה (הון תרבותי) ולהשתמש בהשכלה שלי על מנת לרכוש יוקרה והערכה (הון סימבולי) ודרכן גם מערכת קשרים (הון חברתי). אם אני עשיר בהון חברתי הרי שאני יכול להשתמש בו על מנת לשפר את האופציות הכלכליות שלי וכן הלאה וכן הלאה. לפי בורדייה, סוגי ההון השונים לוקחים תפקיד חשוב בריבוד חברתי ושיעתוק של מעמד חברתי, מכיוון שהמעמדות העליונים בחברה נוטים להחזיק ברמות גבוהות של כל סוגי ההון.

צורות נוספות של הון

התיאוריה של בורדייה פוחה לעוד מספר צורות שונות של הון:

את ההון הכלכלי ניתן לפצל למספר סוגים שונים של הון ובניהם הון פיננסי הבא לידי ביטוי במונחים של כסף בבנק והון חומרי הבא לידי ביטוי בנכסים ורכוש פיזיים. בדומה, הון תרבותי יכול להתחלק להון אקדמי שמבטא את ההכשרה העל-תיכונות של אדם והיכולת לתרגם אותה להצלחה והון מקצועי המבטא את מערכת הכישורים, הכשרה והסמכה של אדם (למשל: רישיון עריכת דין)

סוג אחר של הון הוא הון אינדבידואלי שמוגדר בתור כישרון או תכונות מיוחדות שיש לאדם. תחת הון אינדבידואלי ניתן למנות מיומנויות שונות (כישרון ציור, מוזיקה וכו') אך גם כישורים אישיותיים כמו יצירתיות, כושר יוזמה, תעוזה, כריזמה ועוד.

עוד סוג של הון הוא הון חוויתי שמבטא את ההתנסויות של אדם בחייו שאותם הוא יכול לתרגם ליתרונות שונים (כמעט כל מקום עבודה בימינו יעדיף ניסיון ממשי על פני הכשרה תיאורטית). לבסוף, סוג נוסף של הון הוא הון רוחני המבטא צבירה מיוחדת של שילוב בין הון תרבותי, חוויתי ולעיתים גם חברתי ואף סימבולי המביא את האדם לאיכות חיים טובה יותר באמצעות דרך רוחנית.

קראו עוד:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: