מבוא לפסיכולוגיה בין תרבותית

עמוד זה הינו חלק מהקורס "פסיכולוגיה בין תרבותית"

בניגוד להרבה תחומים בפסיכולוגיה בהם האדם ניצב במרכז הדיון – הפסיכולוגיה הבין תרבותית שואלת האם נכון לשים במרכז את האדם, מאחר וייתכן שהפסיכולוגיה היא למעשה פסיכולוגיה של קבוצות.

הפסיכולוגיה הבין תרבותית באה לבדוק מה בפסיכולוגיה הוא באמת אוניברסאלי ונבע מטבע האדם, ומה ספציפי לתרבות.

קבוצות שונות זו מזו בתהליכים הפסיכולוגיים שעוברים על אנשים. למשל, טעות הייחוס הבסיסית – לפיה כשאני מסתכלת על אחרים אני נוטה לייחס את הסיבתיות לגורמים פנימיים באחר, אבל כשאדם מסתכל על עצמו – הוא עושה ייחוס סיבתי חיצוני. במשך שנים הפסיכולוגיה החברתית סברה שכולם מבצעים את הטעות הזאת. אבל מחקרים חוזרים שוב ושוב באזורי אסיה (לא בתרבות המערב) – לא מצליחים לשחזר את הממצאים האלו (כלומר, זה לא בסיסי ואוניברסאלי אלא תלוי תרבות, לפחות חצי מאוכלוסיית העולם לא עושה את זה). כלומר, שנים על גבי שנים של מחקר והנחות מתנפצים כשחוקרים תרבויות אחרות.
דוגמה נוספת, נרפות חברתית (Social loafing) – מושג הקובע כי כאשר אנשים עובדים בקבוצה, הם נוטים להשקיע פחות במטלה – כלומר, אנשים בקבוצה מרשים לעצמם לעשות פחות (כל אחד אומר לעצמו שכולם עובדים על זה אז הוא לא חייב להשקיע כ"כ). התופעה הזאת לא משתחזרת ביפן, שם כשאנשים עובדים בקבוצות הם עובדים יותר.

החשיבות של מחקר בין תרבותי:
  • לבדוק אם תיאוריות שפותחו בתרבות אחת טובות (ומתאימות) לתרבויות אחרות. מתייחס למגבלות התיאוריה שפותחה בעבר. בחינת התוקף של תיאוריות קיימות ומגבלותיהן. כך גם נוכל להתקדם ולהבין איזה תיאוריה חסרה לנו בשביל להסביר את הפערים (למה בתרבות X זה לא עובד)
  • לסייע להבנת הסיבות לתופעות המוכרות לנו: טעות הייחוס הבסיסית נחשבה אוניברסלית, אבל נמצא שהיא מאפיינת בעיקר את תרבות המערב. מסבירים שההסברים שהיו קיימים עד עתה, לא מלאים.
  • גילוי תופעות פסיכולוגיות חדשות, הייחודיות לתרבויות שלא נחקרו. זו בעיה מאחר ורוב החוקרים באים מנקודת מבט מערבית.
  • מחקרים בין תרבותיים בודקים סוגיות הנוגעות למפגש אנשים הבאים מתרבויות שונות. מתייחס לתהליכים אותם הם חווים, ואם זהות רב תרבותית מהווה בעיה.
    לדוגמה, זה חשוב מאוד בעסקים, במגע בין תרבויות (למשל ביפן יש כללים מאוד ברורים לגבי איך עושים משא ומתן).
  • חקירת תופעות המחייבות בחינה בין תרבותית

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: