מדיטציה לריכוז בלימודים

"Lotus position" by Bryan Helfrich, Alias52 - http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:OccupyPresent.pdf&page=1. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lotus_position.svg#mediaviewer/File:Lotus_position.svg
"Lotus position" by Bryan Helfrich, Alias52 –  Licensed under CC BY-SA 3.0 via

ריטלין הפך בעשורים האחרונים לדרך רווחת להבטיח ריכוז בלימודים. אך מי שמעדיף פתרון טבעי ובריא יותר לבעיות הריכוז שלו ישמח לגלות שניתן להגיע לאפקט דומה מאוד לזה של ריטלין (מינוס תופעות כמו אפאטיות, חוסר תיאבון ומצב רוח ירוד ביום שלאחר מכן) באמצעות מדיטציית ריכוז. אמנם תצטרכו להשקיע מעט יותר מאמץ מרק לקחת כדור קטן אבל ייתכן מאוד שהמאמץ יהיה שווה זה כי באמצעות המדיטצייה אתם לא רק משיגים יכולות ריכוז טובות יותר בטווח הקצר אלא גם מפתחים את היכולות הקוגניטיביות (ויש יאמרו גם הרוחניות) שלכם בטווח הארוך.

הרעיון של מדיטציית הריכוז להלן הוא פשוט: להרגיל את התודעה להשאר ממוקדת בדבר אחד בלבד מבלי להתרוצץ לכל הכיוונים.

  1. שבו בתנוחה הנוחה לכם, רצוי כזו שבה הגב יכול להיות ישר.
  2. עצמו עיניים וקחו כעשר נשימות עמוקות וארוכות, נסו למלא ולרוקן את הריאות עד הסוף ותוך כדי להרפות קצת את הגוף.
  3. ספרו עד אחת, רק עד אחת. ועוד פעם, ועוד פעם ועוד…. זהו התרגול העיקרי של המדיטציה שלנו ומה שאמור להתרחש בראש שלכם זה "אחתאחתאחתאחת…” (הקצב תלוי בכם).
  4. ברגעים הראשונים זה נדמה קל ואפילו קצת מטופש אבל הנה לא חלפן דקה וכבר המוח שלנו בורח לו למקום אחר ואנחנו מגלים שהפסקנו לספור והתחלנו לחשוב על העבודה שלנו\ארוחת הצהריים שלנו\מצב החסה בשטחיםאין צורך להתפס לתסכול, זו הנטייה הטבעית של המוח שלנו שלא כל כך אוהב להשאר במקום אחד וכל הרעיון של המדיטציה הוא "לחנך" אותו להיות ממוקד ולהשאר במקום. כאשר אתם מגלים שהתודעה שלכם נדדה למקום אחר והפסקתם לספור הרפו בעדינות מהמחשבה הפולשנית וחזרו לספירה.
  5. עם הזמן תגלו שאתם מצליחים להשאר יותר ויותר זמן בספירה. המינימום ההכרחי לתרגול הוא 5-10 דקות והמקסימום הוא כל היום. כמובן, ככל שתתתרגלו יותר זמן האפקט יהיה עמוק יותר.
  6. סיימו את המדיטציה, אמרו לעצמכם תודה קטנה על המאמץ, וקומו לעבודה. אתם תגלו שהיכולת שלכם להתרכז גדלה פלאים.
  7. אם תתמידו בתרגול המדיטציה לאורך זמן תגלו שהמוח שלכם הופך למיומן יותר ושאתם מסוגלים להכנס למצב של ריכוז גבוה בקלות ובמהירות.

שימו לב: תרגול של מדיטציה, בייחוד בהתחלה, יכול להיות דבר מעט מתסכל. הצרה היא שתסכול הוא האויב הכי גדול של התודעה שמנסה לעצור את ההתרוצצות שלה ולהיות ממוקדת במקום אחד. אל תתנו לתסכול לנצח, בשום פנים ואופן אל תכעסו על עצמכם אם אתם מאבדים את הספירה. התרגול צריך להיות עדין, רגוע, מפרגן לעצמו וכזה שמחכה בסבלנות לתוצאות שיגיעו, כי עם מעט התמדה ואורך רוח, הן ללא ספק יגיעו.

בהצלחה!

ראו גם:

תקופת מבחנים או כתיבת עבודה: טיפים למתקדמים

8 שיטות מוכחות לשיפור הזיכרון

עוד דברים מעניינים: