סיכום בהיסטוריה: גרמניה הנאצית

גרמניה הנאצית: אידיאולוגיה, בניית המשטר והמדיניות כלפי היהודים בשנים 1933-1939

גרמניה הנאצית, כלומר גרמניה תחת השלטון הנאצי בראשות אדולף היטלר, התקיימה בין השנים 1933 עם עליית הנאצים לשלטון ועד 1945 עם תום מלחמת העולם השנייה, הפסדה של גרמניה והתאבדותו של היטלר.

אחד ההיבטים החשובים ביותר להבנת גרמניה הנאצית הוא האידיאולוגיה הנאצית. האידיאולוגיה הנאצית נוסחה על ידי היטלר והיא מבססת את השקפת העולם הנאצית על מספר מרכיבים בהם האנטישמיות והיחס העוין כלפי יהודים המבוססים על תורת הגזע הנאצית, מרחב המחייה הדרוש לעם הגרמני שמצדיק כיבושים, עיקרון המנהיג\הפיהרר שהוא עקרון פשיסטי של סמכות שמתקשר גם לנושא של עליונות המדינה. כאן תוכלו לקרוא עוד על מאפייני האידיאולוגיה הנאצית.

במסגרת ההקשר ההיסטורי-פוליטי-כלכלי של גרמניה הנאצית ניתן לדבר על עליית הנאצים לשלטון על רקע הגורמים והסיבות לעליית הנאצים לשלטון כמו השפל הכלכלי בגרמניה בשנות ה-20, חרפת הסכמי ורסאי ועוד. גרמניה לאחר עליית הנאציזם התאפיינה בשורה של תמורות חברתיות ופוליטיות חריפות עם ביסוסו של משטר טוטאליטרי שהולך ומתחמש. אחד השינויים הללו שהתחוללו בגרמניה תחת הנאצים באו לידי ביטוי במדיניות הנאצים כלפי היהודים שהתאפיינה ביחס עויון, הגבלת זכויות ופגיעה פיזית של ממש ביהודים החיים תחת השלטון הנאצי. יהודי גרמניה נוכח המדיניות הנאצית נאצלו להתמודד עם הרעה משמעותית במצבם.

אחד ההיבטים המעניינים של גרמניה הנאצית מדיניות החוץ של גרמניה שהובילה קו תוקפני במיוחד שלא טרח להסתיר את העוינות של גרמניה כלפי שכנותיה וכלל אירופה. מדינות העולם מול גרמניה מצאו את עצמם אל מול מדינה שהולכת ומתחמשת ומחזיקה בהשקפת עולם ואידיאולוגיה קיצונית. דווקא כנגד האיום הנאצי נקטו בריטניה וצרפת במדיניות פיוס שניסתה לעצור את גרמניה בדרכי שלום אך מאמצים אלו לא הצליחו למנוע את פריצתה של מלחמת העולם השנייה. היבט נוסף של מדיניות החוץ של גרמניה תחת השלטון הנאצי לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה הוא חתימת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב עם רוסיה בדבר אי לחימה בניהן, הסכם שלאחר מכן הופר.

יריית הפתיחה של מלחמת העולם השנייה היה סיפוח אוסטריה אל גרמניה הנאצית – האנשלוס, ולאחר מכן פלישת גרמניה הנאצית לפולין. לאחר מכן פלשה גרמניה למדינות נוספות ובראשן צרפת תוך שהיא משתפת פעולה עם איטליה ופותחת חזית אל מול בריטניה. מבצע ברברוסה היווה מפנה נוסף במלחמת העולם השנייה כאשר גרמניה פתחה חזית נוספת אל מול רוסיה. במהלך מלחמת העולם השנייה התחילה גרמניה בהרג שיטתי של יהודים ופיתחה את תפיסת הפיתרון הסופי. החל משנת 1941 חל מפנה במהלך מלחמת העולם השנייה וגרמניה החלה לספוג מפלות בכל החזיתות עד לכיבוש ברלין, סיום המלחמה והפלת המשטר הנאצי ב-1945.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי / השואה

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

יוסף ידע מצוין לפתור חלומות של אחרים, אך את משמעות החלומות שלו לקח לו כל חייו לפתור. זיגמונד פרויד מסביר מדוע.

עוד דברים מעניינים: