תיאוריות בקרימינולוגיה: חוסר אונים

סיכומים בתיאוריות בקרימינולוגיה: חוסר אונים

מתוך סיכום הקורס תיאוריות בקרימינולוגיה

מצב של חוסר אונים, אין אונים:

פעמים רבות, ילד חי בסביבה שהיא על פניו מטפחת ואוהבת אך הוא למעשה לא מצליח להגשים את מה שהסביבה מצפה ממנו. לעיתים, הילדים מרגישים שמאיינים (משלון אין…) אותם- שהם לא קיימים.

 

לבינס אומר שאנחנו צריכים לקבל את האדם בסובייקטיביות שלו. כלומר, קבלה אמיתית של בן אדם זה מתוך המקום שלו, כי אז התחושה היא שהוא קיים ויכול להיות מוכל. לטענתו, אנחנו לא יכולים למות במקום אף אחד אחר… במקביל, כל אחד חי את החיים שלו… 'יש קיומי' נמצא כאשר אני חי את החיים שלי ואז אני חווה את עצמי כשווה, יכולה…

ניתוח מקרה קיפ:

הילד גדל בסביבה טובה, במשפ' טובה, הורים אוהבים, משקיעים בילדים שלהם. הייתה לו אחות מוצלחת, מוכשרת בכל תחום, גדולה ממנו ולעומת זאת אצלו, החל מילדותו, נתקל בקשיי למידה, קשיים מוטוריים וכו'. אף בספורט אחותו הצליחה יותר ממנו. קיפ הרגיש שהוא מאכזב. הוריו ניסו לעודדו ולחזקו, אך לא כך הרגיש הוא. התחושה היא של איון, של היעדר קיום.

כאשר היה קיפ בן 15, לא יכול לשאת בנוכחות אוהביו והוא רצח את הוריו. לאחר מכן הלך לביה"ס ורצח גם את חבריו כי גם הם איינו אותו. הקיום של סובבו הפך אותו לכלום. קיפ חי בריק ותחושה זו הייתה קשה מאוד עבורו. הוא 'סילק' מחייו את הוריו כדי שלא יאפשרו לו תחושה זו. עד כדי כך חי בריק שכאשר נתפס ע"ע המשטרה הוא ביקש שיהרגו אותו. לא היו לו כוחות להרוג את עצמו אפילו…- ילד 'אבוד'.

התחושה של היעדר משמעות היא קשה. כשלאדם אין תחושה קיומית הוא חי בחלל, בריק. מי שהשתמש במוחים אלה הוא ויקטור פרנקל ('האדם מחפש משמעות')- השתמש בשיטה שנקראת לוגותרפיה. טיפול באמצעות החיפוש המשמעות הסובייקטיבית בכל אדם.

אליזבת לוקס- לטענתה, אנו חיים בעולם שיש בו מכל טוב.. שפע של הזדמנויות ובכל זאת, אנחנו מסתובבים בעולם בתחושה של ריק. כל שאנחנו מעצימים את החומר ולא שמים דגש על הרוח, סביר יותר להניח שיקרו מקרים אלה. הדברים הטובים מקבלים פחות דגש.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: