התיאוריה של אדלר – סגנון פעולה

סיכומים בתיאוריות בקרימינולוגיה: התיאוריה של אדלר – סגנון פעולה

מתוך סיכום הקורס תיאוריות בקרימינולוגיה

סגנון פעולה על פי אדלר זה האמצעי שבעזרתו אני מגיעה למטרה. סגנון חיים זה משהו גדול מאוד, סגנון הפעולה מאפשר לי כלי עזר, תצורת בחירה בכדי להגיע אל המטרה. לעיתים, זה הופך להיות מטרות ביניים. כל אחד בוחר סגנון פעולה ע"פ מה שלמד במהלך חייו. אנחנו בוחרים ע"פ מה שחזקו אותו בעבר ומביאים אותה למטרה. לפעמים, יש לי סגנון פעולה אחד ולפעמים, אנחנו משנים סגנונות או משלבים.

אדלרמדבר על 4 סגנונות פעולה:

  1. תשומת לב.
  2. כוח.
  3. נקמה.
  4. אין אונים.

כל אחד מסגנונות אלה יכול לבוא לידי ביטוי בצורה פאסיבית או אקטיבית, חיובית או שלילית, מה שזה אומר שיש רצף. אני יכולה להשתמש באותו סגנון פעולה, למשל, תשובת לב בדרך שלילית, אבל אפשר ללמד אותי להשתמש בזה בצורה חיובית. אנחנו לא משנים את המטרות, אלא את הדרך.

סגנון פעולהאקטיביפאסיבי
++
תשומת לבלהשתתף בשיעורלהפריע בשיעורחן,

הקשבה בשיעורעצלות, הירדמות בשיעורכוחספורט, סטאטוסאלימותידעהתעלמות מהאחר, זלזולנקמהלהצליח למרות… (זה לא פוגע באחר)ונדליזם, "לשבור את הכלים"לשרודזלזול, בוז, "למחוק" מישהואין אוניםלבקש עזרהפגיעה עצמית, התאבדותהשלמה פנימית עם מוגבלותייאוש, דיכאון

 

לכל אחד מהסגנונות יש חיובי או שלילי ולכן אנחנו יכולים לשאול מה המטרה של אדם המתנהג בצורה מסוימת. כאשר מבינים מהי המטרה, ניתן לטפל ולהתמודד.

ככל שמלמדים אדם מיומנויות אחרות, האלימות מתחילה לרדת כי יש משהו אחר שמקנה תחושה של ערך, הרגשה של חשיבות, שייכות (הצלחות קטנות…). יכול להיות שאדם מרגיש ערך רק כאשר הוא מפחיד את כולם. כאשר העצימו יכולותיו תחושת הערך עלתה ולכן להתעסק עם הבעיה זה מסבך את הדברים. אי לכך, יש לתעל את הדברים למקום אחר, כדי לצמצם את הפער.  ברור שקרה לאדם משהו…

נכון שכל סגנון פעולה יכול להיות חיובי או שלילי אבל הם תמיד יהיו שליליים אם הם יהיו בלעדיים (כשיש לי תנאי). כאשר אנחנו פועלים ע"ב של תנאי. דוג': "אני חייבת שישמעו אותי בכיתה אחרת אני לא רלוונטית" אם אדם כזה לא ישתתף, הוא ירגיש נחות, לא קיים, לא רלוונטי. ברגע שזה הופך להיות תנאי זה "תוקע" אותי.

דוג' נוספת: הורים אומרים לילד "אתה הכי מיוחד…"- זה נותן לילד תחושה שהוא חייב להיות הכי- הכי וברגע שזה לא קורה, זה מניב דברים לא טובים. תחושת הערך תלויה תמיד במשהו.

ראו גם: הפסיכולוגיה האינדיבידואלית של אדלר

אדלר על פיצוי-יתר, תסביך נחיתות ותסביך עליונות

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: