תיאוריות בקרימינולוגיה: המודל הטופוגרפי של פרויד

תיאוריות בקרימינולוגיה: המודל הטופוגרפי של פרויד

מתוך סיכום הקורס תיאוריות בקרימינולוגיה

מודל טופוגרפי (שכבות):

ישנם 2 סוגי זיכרון:

  1. זיכרון חשמלי.
  2. זיכרון כימי.

 

זיכרון חשמלי: אינפורמציה שקלטנו ומקודדת אצלנו בצורה חשמלית- ע"י מע' העצבים. המידע הזה הוא חיוני לנו לפרק זמן מסוים- כל זמן שנזדקק לו. כולל תכנים הרלוונטיים לאותו הרגע. ברגע שאיננו זקוקים לו, הוא לא נשמר.

זיכרון כימי: כולל חומרים שקודדו אצלנו באופן מולקולארי. אלה תכנים שהיו מאוד חשובים ומשמעותיים לנו ולכן מרגע שקודדו, הם יהיו קיימים תמיד ובשל כך, הם תמיד ישפיעו עלינו. זה אומר, ע"פ זה, שתק' הלידה משמעותית וחשובה. זה יכול להשפיע עלינו גם בעת הבגרות. אי לכך, חשובה מאוד הקרקע המכינה של כל אחד מאיתנו. היא כוללת את כל האירועים שעברנו, דגש לילדות, שיש לה השפעה מיוחדת. חוויות חיוביות בילדות מובילות לקרקע חיובית, ולהיפך. עם הקרקע הזו אדם יוצא לחיים והיות שכך, יהיה לו קל יותר להתנהל בחיים, ולהיפך.

שום דבר לא נמחק. הכל נמצא, כלול ומשפיע. אפשר להעשיר אדם בחוויות חיוביות ע"מ לנסות ליצור איזון. ככל שמתבגרים, זה קשה יותר.

מחקר 1- מחקרו של היידן:

לקח תולעת (פלנרייה), בעלת תכונה מיוחדת של רגנרציה (יכולת להתחדש). החליט ללמד אותה לעבור במבוך. בסוף הדרך מחכה לה מזון. במהלך המבוך, מקבלת זרם חשמלי וככה היא לומדת מהי הדרך הנכונה. לקח לה 450 ניסיונות. בתום המסלול, נחתכה ל- 3 חלקים. כל אחד מהתולעים נדרשה לכ- 250 ניסיונות (פחות מהראשונה..). חלק ממה שהיא למדה, עבר לצאצאיה. זה נחקק. הלמידה הזו לא הלכה לאיבוד.

מחקר 2- מחקרו של ברן:

ברן היה מנתח מוח. הוא שם לב לכך שיש במוח אזורים שאחראים על פונקציות שונות. הוא גירה אזורים וגילה שכל אזור גורם לאדם להיזכר באירועים מהעבר- בכל בחוויה (שמחה, עצב וכו' כאילו שחזר את החוויה). כך הוכח שכל מה שעבר עלינו, נשמר.

ברן, לעומת פרויד, הוכיח שעולות גם חוויות נעימות.

 

פרויד מדבר על 3 רמות של מודעות: (ראה: המודל הטופוגרפי של פרויד)

  1. מודע.
  2. סמוך למודע.
  3. לא מודע.

מודע: תכנים הקיימים עמנו בכל זמן נתון. בכל רגע נתון, ניתן לשלוף אותם.

סמוך למודע: תכנים שלא נמצאים בכל רגע נתון, אבל בלא יותר מידי מאמץ נוכל להעלותם. במעברים ביניהם יש זרימה.

לא מודע: כל התכנים שמאיימים עלינו יוצרים קונפליקט, תכנים שלא מקובלים בחברה. אנחנו דוחפים אותם עמוק ללא מודע, אך הם ממשיכים ומשפיעים עלינו. הם מקודדים באופן כימי ולכן חשוב לבררם.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: