תולדות האמנות: אדריכלות אר נובו

תולדות האמנות: אדריכלות אר נובו

סיכום זה הוא חלק ממאגר הסיכומים בנושא תולדות האמנות כאן באתר

אדריכלות Art Nouveau

אדריכלות אר נובו היא אדריכלות של המעבר בין המאות (המאה ה-19 והמאה ה-20). תקופה מאוד פלורליסטית ומאוד מבולגנת מבחינת טרמינולוגיות. בלבלו נובע מהשתחררות מפטרונים, השתחררות מעולם האקדמיה הקאנוני. האמנים מתחילים לשבור את החוקים של שפת האמנות. נולדות המון קבוצות וזרמים.

 

Victor Horta, Interior Stairwell of the Tassel House, Brussels, 1892-3

דקורטיביות שלא נובעת מצורך הנדסי. המטרה היא אסתטית. האדריכלות קלילה. הבעה של האמן, בחומרים ובאופן השימוש בחומרים. נטייה לפחות דרמה ושימוש יותר טבעי.

Victor Horta, Hôtel van Eetvelde, Brussels, 1895

זכוכית וברזל כבר קיימים בתרבות, מייצגים קדמה. הם הופכים להיות אלמנטים יפים וראויים בזכות הרעיונות הסימבוליים שהם מייצגים. אופן השימוש הוא חדש- במקום המסיביות המוקדמת יותר קיים ניסיון לייצר מהם דבר קל ואלגנטי.

Hector Guimard, Metro Station: Porte Dauphine, 1900-1902

עשה תחנות מטרו רבות בצרפת. מכל העבודות שלו עולים אלמנטים צמחיים. סגנון העבודה כאן משתמש בקוויות. לקווים תנועתיות מאוד מסוימת. ברזל וזכוכית כמסמלים מודרנה, מייצגים עתה את חוד החנית של התחבורה הציבורית באירופה.

באותה תקופה בברצלונה מתפתחת רוח דומה של אר נובו.

Antoni Gaudí, Casa Milà (La Pedrera) , Barcelona, 1905-1910

מבנה לא סטנדרטי, אמורפי. מצליח לייצר קלילות למרות הכבדות של האבן. הבניין הופך להיות קצת פסל. מתחבר לרעיון של "ארטס אנד קרפטס"- הבניין הופך להיות אמנות. פרזולי המעקות לא חוזרים על עצמם, מלאי תנועה, שימוש קווי בברזלים. החלונות שונים בכל קומה.

 

Antoni Gaudí, Casa Batllo , Barcelona, 1905-1907

עיצוב הפנים נעשה ע"י האדריכל גם כן. בפסאדה החיצונית רוחש בלאגן. מרגיש כמו אמנות- חלקים מכוסים בפסיפסים. צורות אמורפיות שלקוחות מהטבע. העמודים מזכירים עצמות. המבנה נראה לא יציב. שילוב חומרים שונים. "פארק גאודי"- פארק שעיצב בו את כל האלמנטים.

Antoni Gaudí, La Sagrada Familia , Barcelona, begun 1882

גאודי היה שם בזמן הבנייה ונדרס. המבנה נמצא בבנייה עד היום. דוגמא לגותיקה- מבנה אבן וגאודי מצליח לייצר הרגשת טבע.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: