סיכום: דפוסי עלייה לארץ ישראל בסוף המאה ה-19

סיכום: דפוסי עלייה לארץ ישראל בסוף המאה ה-19

הסיכום להלן הוא חלק מאסופת הסיכומים בהיסטוריה א כאן באתר

התארגנות לעליה:בסוף המאה ה-19 , החל גל חדש של יהודים להגיע לארץ.רוב העולים הגיעו ממזרח אירופה,בעלי משפחות,מהמעמד הבינוני, והיו שומרי מצוות. הם באו במטרה לשנות את הגורל היהודי ולהפוך את א"י למרכז טריטוריאלי, בסיס לחזרת העם למולדתו.בעבודת האדמה ראו את החזרה לשורשים ושלב הכרחי במימוש זכותנו על הארץ. בשנים הראשונות של הפעילות של התנועה הציונית, משנות ה- 80 של המאה ה-19 ועד למלחמת העולם הראשונה, עדיין לא הייתה התנועה הציונית חזקה ופעילה עד כדי יכולת לארגן בצורה מסודרת את עלייתם של יהודים לארץ. כל מי שעלה לארץ עשה זאת על דעתו, באחת משתי דרכי התארגנות אפשריות: או כקבוצה שהכירה עוד בגולה ועלתה יחד ארצה או כמשפחה בודדת ואפילו אדם בודד.כמעט כולם השתייכו לתנועת "חובבי ציון" . היוזמה לעלות לא באה מארגון או מנהיג מסוים,זו הייתה עליה ספונטאנית, שהתארגנה במישור מקומי. נציגי האגודה המקומית הגיעו לארץ ישראל,וקנו אדמה מכספם הפרטי. פעמים רבות קנו אדמות שלא ראויות לעיבוד חקלאי. כך עולי ראשון לציון, ראש פינה ומושבות אחרות. עלייה מאותו מקום, כאשר מדברים באותה שפה ומבינים זה את זה, מעניק יתרון לא קטן למתיישבים בתנאים הקשים מאוד של ארץ ישראל בסוף המאה ה- 19. גם בעליה הראשונה היו כאלה שעלו כבודדים. אחד המקרים המרשימים ביותר הוא סיפורו של ראובן לרר – יהודי בעל אדמות מרוסיה שבהתלהבותו הציונית החליף את אדמותיו באדמה בארץ ישראל, במקום שנקרא "ואדי חאנין" (עמק השושנים). כשהגיע לארץ עם משפחתו, גילה כי אין הרבה שושנים פורחות … אבל למרות הקושי התיישב עם בני משפחתו במקום וכאשר הצטרפו אליהם מתיישבים נוספים קראו למושבה החדשה שנולדה "נס ציונה".אחת האגודות הבולטות ביותר הייתה  ביל"ו (בית יעקב לכו ונלכה) שהקימה את גדרה.גל זה נקרא העלייה הראשונה והוא היה בין השנים  ועלו בו כ-35,000 עולים לארץ.. לאחריו הגיע לארץ גל עולים חדש-העלייה השנייה. בו  הגיעו ארצה 60 אלף עולים, אך רק מחציתם נשארו בארץ. מרבית העולים היו זהים באופיים לעולי העלייה הראשונה – מרביתם באו ממזרח אירופה (בעיקר רוסיה ופולין) ומקצתם מתימן. היה להם הון זעיר, והם השתקעו בעיקר במושבות, ביפו, וחלקם אף בערי הקודש.זרם קטן נוסף;כ- 3000 צעירים אידיאליסטים שמאפייניהם שונים בתכלית משאר העולים. היו אלה עולים צעירים,סוציאליסטים, שרצו לשנות את פני הארץ, ומנהיגי היישוב (ואף המדינה לאחר מכן) הגיעו מקרבם. הם היו צעירים, אידיאליסטים, רווקים, חילונים וחסרי השכלה בתחומים הנדרשים (כגון: חקלאות…) השקפת עולמם השתקפה בשלושה מישורים: עבודה עברית, שפה עברית ושמירה עברית! .גם הם הגיעו כבודדים או בקבוצות קטנות ושום ארגון לא עמד מאחוריהם.

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

עוד דברים מעניינים: