תיאורית ההתקשרות של בולבי

תאוריית ההתקשרות של ג'ון בולבי, גורסת שישנם 4 סוגי התקשרות, אשר בסופו של דבר הינם מקבילים ל-4 סוגי התגובות שזיהתה מרי איינסוורת בעת הניסוי שלה לבחינת התנהגות של תינוקות ב"מצב הזר". ב"מצב הזר" בחנו איך הילדים מתנהגים עם אדם זר כשאמא שלהם נמצאת בחדר, כאשר היא יוצאת וכאשר היא חוזרת חזרה.

תאוריית ההתקשרות מדברת על כך שהתינוק נוטה להתקשר לדמות מטפלת (לרוב אמא ואבא), שהיא הדמות הקרובה ביותר אליו, ובין אם היא מספקת את כל צרכיו הפיזיים או לא, התינוק מונע מאיזשהו דחף אבולוציוני קדום להתקשר אליה על מנת לחוש מוגן ובטוח, לחוש שיש לו קרקע מוצקה להישען עליה.

ישנה פעילות תקינה של מערכת ההתקשרות- כאשר הדמות המטפלת היא חמה ואכן מספקת את כל צורכי הילד. הילד יחוש מוגן ובעל ערך, ייצא לחקור את העולם ללא חשש וכאשר יחוש איום כלשהו או כאשר יחוש לא מוגן, יוכל לחזור לדמות המטפלת ולקבל תמיכה עד שיירגע. אלו ילדים שבניסוי "מצב הזר" הוגדרו כבעלי דפוסי התקשרות בטוחה– הם נפרדו מהאם בכדי לחקור את הסביבה ויצרו קשר עם הזר, הביעו מעט חששות כשהאם יצאה ובל שמחו מאוד והתנחמו בקלות כשהיא חזרה- חיפשו את המגע וההרגעה שלה.

פעילות יתר של המערכת- כאשר הדמות המטפלת מציגה התנהגות אמביוולנטית ולא צפויה- פעם נמצאת שם בשביל לתמוך ופעם לא. הילד יתחיל לחשוש שהוא לא מספיק חשוב בכדי שיגנו עליו וכשיחוש מאוים ונפחד יחפש את הקרבה ויהיה לו מאוד קשה להתנתק גם כאשר הסכנה תחלוף. עפ"י מרי איינסוורת אלו ילדים בעלי התקשרות חרדה אמביוולנטית וב"מצב הזר" הם יחקרו מעט מאוד את הסביבה, יהיו מודאגים מהדמות הלא מוכרת- ילדים אלו התרכזו מאוד באם במהלך הניסוי, היו במצוקה כשהיא הלכה וכאשר חזרה היו מאוד אמביוולנטיים בתגובותיהם- מצד אחד נורא רצו את הקרבה והחיזוק ומצד שני הביעו כעס גדול על הנטישה שהתבטא בצרחות ובעיטות והרחקת האם.

תת פעילות של המערכת- מאופיינת במעט התקשרות, נובע ממצב שבו התעלמו מהילד, לא סופקה לו הגנה ותמיכה ברגעי משבר והוא פשוט למד לא לפנות ולא לסמוך על הדמות הזאת. זוהי בעצם התקשרות נמנעת– אין המנעות מהזר, יש יציאה לחקור את הצעצועים ובמפגש המחודש עם האם- הימנעות.

פעילות בלתי סדירה של המערכת- נמצא במקרים של הזנחה והתעללות, פעילות לקויה של המערכת שאף מביאה ללקויות התפתחותיות עתידיות (מוטוריות) ומחלות נפשיות. כלומר, התקשרות לא מאורגנת, עפ"י איינסוורת, וילדים אלו לא היו החלטיים בכל הנוגע לרצון להתקרב- התקרבו ואז התחרטו.

קראו עוד אודות תיאוריית ההתקשרות של בולבי מתוך סדרת "מה זו אהבה?"

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו