מועדו של ראש השנה במקורות

מועדו של ראש השנה במקורות

מאמר זה הוא חלק מתוך: מאגר היהדות באתר: מקורות ומאמרים בנושא לוח השנה העברי

במקורות היהודיים ישנן מספר התייחסויות לקביעת מועדו של ראש השנה.

  1. משנה מסכת ראש השנה פרק א משנה א
    ארבעה ראשי שנים הם באחד בניסן ראש השנה למלכים ולרגלים באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים באחד בתשרי באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמיטין וליובלות לנטיעה ולירקות באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי בית הלל אומרים בחמשה עשר בו:
    מופיעים 4 ראשי שנה.

  1. ויקרא פרק כה
    (ח) וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה:
    (ט) וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם:
    (י) וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבו
    כאן מצויין שהשנה מתחילה ביום הכיפורים. כאן קיים אזכור של התחלה של שנה, במקרה זה של שנת היובל.

  1. משנה מסכת ראש השנה פרק א משנה ב
    [ב] בארבעה פרקים העולם נידון בפסח על התבואה בעצרת על פירות האילן בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון שנאמר (תהלים ל"ג) היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם ובחג נידונין על המים:
    בפי הרומאים מפקד שסוקר את חייליו = נומרון.
    פירוש של 'כבני מירון', יכול להיות כ ב נומרון (כלומר, כמו מפקד שסוקר את חיליו).
    ראש השנה הוא הסיום של העבודה (קציר, קטיף…), שנת הפעילות הסתיימה. מה שנותר כעת זה לחשוב על שנה הבאה.
    הפסוק הזה מתאר כי בכל חג נידונים על מה שנעשה עד כה, למשל בפסח, עוד לפני הקציר, נידונים על התבואה, בעצרת (שבועות) נידונים על הפירות (לפני הקטיף)…
    בראש השנה, האדם נידון על כל הפעילות שלו בשנה שחלפה, לפני השנה הבאה.

תהלים פרק לג
(יג) מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה' רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם:
(יד) מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ:

(טו) הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם:
הפסוקים הללו מדברים על השגחה של האל על העולם.

לחברה שהייתה אז, חברה חקלאית ברובה, המועד של ראש השנה היה ברור מאליו, ואף טבעי, כיום אנו זקוקים לפרשנות, החברה לא חקלאית, וראש השנה הוא לא טבעי (מהטבע). מדוע לא נחגוג את ראש השנה בחנוכה?…

  1. תלמוד ירושלמי מסכת ראש השנה פרק א דף נז טור א /ה"ב
    דתני בתקיעיתא דרב זה היום תחילת מעשיך זכרון ליום ראשון כי חוק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב ועל המדינות בו יאמר אי זו לחרב ואי זו לשלום אי זו לרעב ואיזו לשובע ובריות בו יפקדו להזכירם לחיים ולמות
    בתקיעיתא דרב – תקיעה של רב. כינוי לחלקים הפיוטיים בתפילה של ראש השנה אשר היה סמוכים לתקיעת השופר.

 

  1. ויקרא רבה (מרגליות) פרשה כט
     אמ' לו הקב"ה אדם הרי את סימן לבניך, מה אתה נכנסת לפני בדין ונתתי לך דימיס (פטור) אף בניך נכנסין לפני בדין ואני נותן להם דימיס (פטור). אימתי בראש השנה, בחדש השביעי באחד לחדש.
    דימיס – מושג משפטי מהמשפט הרומאי, פטור.
    נתנו לאדם לחיות, פטור מעונש המוות, אחרי החטא בגן העדן, למרות שגורש מגן העדן.
    גם את בני אדם, מכניסים לדין, ונותנים להם פטור.

  1. תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף י עמוד ב
    תניא, רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בתשרי עתידין ליגאל. רבי יהושע אומר: בניסן נברא העולם, בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל.

מהיכן נובע המועד של ראש השנה:
קיים רמז במקרא, קיים הסבר טבעי, קיים הסבר היסטורי (בריאת העולם בתשרי, ודין של האדם הראשון)

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: