מבוא לתורה שבעל פה: כתיבת המשנה
מתוך: יהדות ומחשבת ישראל: מבוא לתורה שבעל פה
ישנן מספר שאלות לגבי כתיבת המשנה:
1. מתי נכתבה המשנה ?
2. האם העריכה והכתיבה נכתבו כאחד או בזמנים שונים ?
3. התושב"ע ניתנה בעל פה אז למה היא נכתבה ?
מקור לאיסור כתיבת התושב"ע : גיטין ס': (מקור 1) .
בשמות ל"ד כתוב "כתוב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה כרתי איתך ברית "
כתוב = תושב"כ , פי = תושב"ע ,כרתי ברית = לא לכתוב תושב"ע .
הסיבות לאיסור כתיבת תושב"ע :
1. תנחומא כי תשא ל"ד (מקור 2) .
2. שמות רבה פרק מ"ז ג'-ד' (מקור 3) .
3. הקדמת "דור רביעי" למסכת חולין [נין של החת"ם סופר] (מקור 4) .
לפי (מקור 2) הסיבה לאיסור כתיבת תושב"ע בשביל להבדיל בין עם ישראל לשאר האומות שתושב"ע היא כעין קוד סודי שנשמר
רק אצל ישראל , מחשש שהגויים יאמרו שהם עם ישראל .
לפי (מקור 3) הסיבה לאיסור כתיבת תושב"ע בגלל אופיה של תושב"ע – שהיא מתאימה את עצמה למציאות המשתנה .
לפי (מקור 4) הסיבה לאיסור משום שאם היו כותבים אותה היא הייתה נשארת קבועה כאשר אופיה הוא להתפתח עם העם .
[ ספר מאירת עיניים – כתב שהטעם לאיסור כתיבת תושב"ע כדי לגרום לעם ישראל ללמוד אותה בשביל שלא תשכח ].
האם האיסור היה בפועל ? ומהו גדר האיסור "לא לכתוב תושב"ע" ?
ראיות שאכן נכתבו חלקים מהתושב"ע : אשר כפי הנראה עם הזמן היה צמצום באיסור .
1. מנחות ע'. (מקור 5).
2. שבת ו': ורש"י שם (מקור 6) .
3. ירושלמי , עבודה זרה , פרק ד' הלכה ח' (מקור 7) .
4. נידה ס"ח (מקור 8) .
לפי (מקור 5) לאליפא היה פנקס שבו כתב משנה שהיא תורה שבעל פה .
לפי (מקור 6 ) הייתה לר' חייא מגילת סתרים שנכתבו בה משניות ורש"י מסביר שהסתיר אותה מפני האיסור לכתוב ולדעת רש"י המטרה הייתה בשביל לא לקבע הבנה אחת מבלי אפשרות להתפתח .
לפי (מקור 7) ר' יאשיה מוציא מסכת שלמה בתקופת האמוראים .
לפי (מקור 8) רבין שלח איגרת , יוצא מכך שכן כתבו תורה שבעל פה .
ביטול האיסור : תמורה י"ד עמוד א' עמוד ב' , השיטה המקובצת (מקור 9) .
נשאלת שאלה איך רצה ר' ירמיה לכתוב אגרת דברים של תורה שבעל פה ?
הגמרא עונה שר' ירמיה הביא חידוש וחידושים מותר לכתוב מה שמסתדר עם רש"י במסכת שבת ו':
ר' יוחנן וריש לקיש אמרו שבמצב הזה מותר משום "עת לעשות לה' הפרו תורתך"
בשיטה המקובצת : מביא גרסה אחרת שאומרת שיש שתי תירוצים .
1. רק חידושים מותר
2. שלא רק דבר חדש היה מותר לכתוב אלא גם ישן כדי לא לשכוח . לפי (מקור 9) האיסור בטל מפני השכחה
ודרשו את הפסוק "עת לעשות לה' הפרו תורתך" = עת לכתוב את התושב"ע שמא ישכחו את תורתך .
מחלוקת ראשונים לעניין זמן כתיבת המשנה : שבת י"ג: ורש"י שם (מקור 10) , עירובין ס"ב: ורש"י שם (מקור 10) .
מבוא התלמוד לרבי שמואל הנגיד (מקור 12) .
לפי (מקור 10) עד חנניה בן חזקיה [תקופתו בזמן הזוג הלל ושמאי ] עדיין שאר המשניות והברייתות לא היו כתובים
חוץ ממגילת תענית .
לפי (מקור 11) נראה שעד דורו של אביי ורבא [דור רביעי של אמוראי בבל] לא נכתבה המשנה לפי שיטתו של רש"י .
לפי (מקור 12) נראה שר' שמואל בן חפני גאון סובר שרבי יהודה הנשיא [דור שישי של התנאים ] כתב את המשנה
גם הרמב"ם סבר כך.
לפי המקורות האלה נראה שהייתה מחלוקת ראשונים לגבי מי כתב את המשנה ומתוך זה גם הזמן שנכתב .
מחלוקת אחרונים לעניין זמן כתיבת המשנה : שאול ליברמן יוונים ויוונות בארץ ישראל עמ' 217 (מקור 13).
חנוך אלבק "מבוא למשנה" עמ' 115 (מקור 14) .
לפי (מקור 13) פרופ' שאול ליברמן טוען שעד סוף התלמוד לא נכתבה המשנה שהרי לא מצאנו בכל התלמוד שבמראה של מחלוקת
אמרו תביא את ספר משנה ונראה מה אמרו , לדעתו רבי ערך את המשנה בעל פה ואנשים בעלי זיכרון יוצא מהכלל נקראו לזכור בעל פה וכך פורסמו המשניות .
לפי (מקור 14) הרב חנוך אלבק הוא דוחה את טענות ליברמן בגלל שגם במשניות הכתובות יש מספר גרסאות ולכן לא מצאנו שצריך להביא את המשנה ולראות את ההלכה