קרטה: קומיטה

הקרטה היא אומנות לחימה שהפתחה מטכניקות לחימה ללא כלי-נשק, והוא חייב להיוותר כך. עובדה זו דורשת מאיתנו לשקול מחדש בזהירות האם השליטה בקטה מספיקה לכשעצמה כאשר קיימת תמיד האפשרות של עימות פיזי בידי יריב או להיות חייבים להגן על עצמנו. כאומנות לחימה, חייבים להתאמן בקרטה מבלי לשכוח את קיומו של היריב או היריבים המחפשים את ההזדמנות לתקוף מכל זווית ובכל דרך אפשרית. לא ניתן להשיג את המוכנות להתקפה זו דרך השליטה בקטה בלבד. לפיכך נחוץ האימון בקומיטה (לחימה), בייחוד קומיטה מאורגנת-מראש, המאפשרת לאדם לחדד את הרפלקסים וחושי הלחימה שלו, בכדי למצוא את המאי-אי (ma-ai) המתאים ולפתח את היכולת לקרוא את מחשבותיו של יריב בכדי להשיג יתרון על פניו במצב לחימה אמיתי.

המאי-אי המתקדם ביותר נוצר על ידי מיקום היריב בטווח הראייה ובה בעת לצאת מטווח ראייתו של היריב. אם פשוט תזוז לאחור מפני מתקפות המגיעות מלפנים, אתה מעניק פרצה למתקפותיו של היריב. במילים אחרות, ככל שאתה מתרחק מהתקפותיו של היריב, כך תהיה יותר עסוק בלהגן על עצמך מפניו. לפיכך עלייך להיות מיומן בהזזת הגוף שלך מצד לצד כך שתוכל לצאת מטווח ראייתו של היריב, ולהותיר אותו בטווח ראייתך שלך וליצור פתח למתקפת-נגד. למטרות מתקפה, תזוזת גוף חייבת להיעשות בהתאם להתקפתו של היריב. התקפה מיד לאחר שהגוף זז היא יעילה ורבת-כוח.

כאשר מפתחים את היכולת "לקרוא את מחשבותיו של היריב", אין למקד את העיניים על חלק מסוים בגוף היריב, כגון הידיים, אלא תמיד יש לשמור את הדמות כולה בתוך טווח הראייה בכדי "לקרוא" את כוונותיו.

יש ללמוד את הקרטה כאומנות לחימה עם דגש מתאים על אימון בקומיטה כקרב של חיים-או-מוות אך לא למטרות טורנירים. כפי שטענתי תמיד, קטה וקומיטה הן בעבור הקרטה כמו שאם ואב הם בעבור ילדים. יש ללמוד ולהתאמן בשניהם עם התייחסות נאותה לשימור יחסים נכונים ומאוזנים בניהם.

המגע עם אדם אחר באימון קומיטה הוא תירגול רב-ערך. המיומנות שאדם למד ובחן דרך הקומיטה הן יחס טבעי ייחודי המתבסס בין האדם עצמו ויריבו. בחינה עצמית אל מול אדם אחר, לא בכוונה לפגוע בו או התפארות ביכולות למטרות תחרות, אלא להתמסר בכל קיומך למצב, הופכת את הקומיטה לתרגיל למידה מופלא. כמו בקטות, פיתוח עצמי הוא המהות של הקומיטה.

אולם לפני שניתן לעסוק באימון קומיטה התלמיד חייב לפתח כוח מספיק באטמי (atemi). ניתן להשיג כוח מספיק רק בידי עבודה קשה ואימונים בלתי-מתפשרים של השרירים.  שיטות האימון להפקת הכוח הנהדר של אטמי מבוססות על עקרונות מדעיים. כוח האטמי, על פי דינמיקה פיזית, קשור ישירות לשיעור המהירות והמאסה.

כאשר מהירות ומאסה מתווספות למכה של מיקוד וטכניקה מיומנים, מושג כוח הרסני יותר.

על פי רוב מהירות מוגברת על ידי אימון שרירי המיישר (extensor) והכופף (flexor) על ידי אימון חוזר מתמשך בקטות, לחימה מאורגנת-מראש והתנועות הבסיסיות. המשקל הדרוש ליצירת אטמי מושג על ידי ציוד פיתוח-גוף מודרני וכן על ידי האמצעים המסורתיים של שימוש בצ'ישי (chishi) (צורות עתיקות של משקולות הנראות כמו מקל עם משקל כבד בקצהו); סאשי (sashi) (מאחז יד מאבן או ברזל); קאמי (kami) (צנצנות חרס כבדות); וטטסוגטה (tetsugeta) (קבקבי ברזל).

כוח האטמי מוגבר כאשר גם תרגילי מהירות וגם המשקל מאוזנים היטב. חלקי הגוף המשמשים לאטמי- אגרופים, ידי-סכין, מרפקים, בהונות ואחרים – מוקשחים ומחוזקים באופן מסורתי על ידי חבטות או בעיטות במאקיווארה על כדי כך שהם הופכים לכלי נשק רבי-עוצמה.

המאקיווארה מורכבת מקורת עץ משוקעת באדמה ומורמת בערך לגובה החזה. היא בערך 10 x 5 ס"מ בתחתית ונעשית צרה לכ-10 x 1 ס"מ בקצה העליון, מה שהופך אותה גם לחזקה וגם לגמישה. נקודת המכות עטופה לעיתים קרובות בחבל העשוי מגבעולי אורז. כל חלקי הגוף, במיוחד האגרופים, מוקשחים על ידי מכות בה. התפקוד החשוב ביותר של אימוני מאקיווארה לפתח כוח צנטריפוגלי מקסימלי ממרכז הגוף.

כאשר הגוף מסתובב עם התנועה הקווית של הזרוע בשעה שמכים, הוא משיג מומנטום מקסימלי מאחורי האגרוף. מאקיווארה מיוחדת נראית בתמונות (תמונות 1-6). הספר הסיני בובישי (bubishi) אינו מתחייס לשימוש בציוד אימון דומה למאקיווארה, לפיכך ניתן להסיק בהיגיון כי הפיתוח של עמדת מכות הוא ייחודי לאוקינאווה.

יש להבין כי אלמלא חלקי גוף המשמשים לאטמי יוקשחו ביסודיות, הכוח של אטמי לא יהיה מספיק חזק בכדי להפיק מכות קטלניות (תמונות 7-11).

כאשר אנו מוכנים להתאמן בקומיטה ישנם מספר דברים חשובים שיש לזכור. מרגע שעומדים מול יריב, אנו חייבים לנסות לשכוח את ההבדל בדן או קיו* בכל אחד ולהאמין כי אף אחד לא יכול להיות חזק יותר מאיתנו כל עוד אנו מרכזים את חושינו ותודעתנו על מציאת דרך לנצח את היריב, תוך ניצול מלא של הכוח הפיזי, האינטליגנציה וטכניקות הקרטה שרכשנו עד כה. זה נראה פשוט ורגיל, אך לעיתים מזניחים רעיון זה ומתעלמים ממנו גם המומחים. הנקודה שזה עתה הבהרתי מועדת להישכח, במיוחד באימון של יאקוסוקו קומיטה (yakusoku kumite) (קרב מאורגן-מראש). לדוגמה, פעמים רבות ראיתי קומיטה בו אדם חוסם עם יד אחת את התקפתו של היריב ותוקף אותו עם היד השנייה. כאן מסתיים הקומיטה למרות העובדה כי יש אפשרות לתנועות נוספות של היריב. בניתוח מדוקדק של סוג זה של קומיטה אנו יכולים לזהות בקלות כי הוא יכול להיות מיושם למצב אמיתי, אך זהו רק, אחרי הכל, כביכול "קומיטה מלאכותי או מת" שהארגון מראש שלו אוסר את תנועותיו האפשריות של היריב לאחר ההתקפה הראשונה, כך שאדם אחד יכול להניח כי הוא חוסם ומתקיף ולבסוף מנצח את היריב.

למעשה אסור לנו להניח כל אי-המשכיות של תנועות היריב מאחר ומרבית הסיכויים שהוא, במצב אמיתי, ימשיך בתנועותיו ואולי אפילו יצא וידו על העליונה. הגישה שלנו באימוני קומיטה מאורגן-מראש צריכה לפיכך להתבסס רבות על הנחת-היסוד כי סביר שהיריב שלנו ינסה לחסום את מתקפת הנגד שלנו וימשיך

להילחם. עלינו גם, כחלק מהגישה המנטלית באימוני קומיטה, לזכור היטב כי היריב שלנו עשוי לגוון את התקפותיו, ולהשתדל להיות מוכנים תמיד להתגונן אל מול צורות שונות אלו.

מוטובו, הסנסיי שלי, נהג להטיף כנגד "קומיטה מת", ולפיכך אני פיתחתי בכוונת תחילה קומיטה המתייחס ברצינות לשבעת התנאים הבאים:

1. לפתח טכניקות שיאפשרו לנו להתגונן ולהתקיף בו זמנית.

2. לפתח טכניקות שיאפשרו לנו להתגונן ולהתקיף בו זמנית תוך שימוש בשתי הידיים.

3. לפתח טכניקות שיאפשרו לנו להתגונן ולהתקיף בו זמנית תוך שימוש גם בידינו וגם ברגלינו.

4. לפתח טכניקות שיאפשרו לנו להזיז את גופנו לתנוחת התקפה באופן רפלקסיבי וטבעי בכדי תמיד לשמור עצמנו לצד היריב ולהימנע מלעמוד ישירות מולו.

5. לפתח טכניקות שיאפשרו לנו להתגונן ולהתקיף על ידי הזזת הגוף ולגשת את היריב מהצד או מהחזית עם נחישות מחולטת למצוא איזו דרך להכות אותו, במצבים קריטים.

6. לפתח חושים או עצבים מהירים ורפלקסיבים שיאפשרו לנו לבעוט ביריב כאשר הוא תופס אותנו או כאשר אנו תופסים אותו.

7. לפתח טכניקות שיאפשרו לנו לתקוף יריב על ידי בעיטה או מכהף באופן רפלקסיבי, לאחר שהכנענו את התנועה שלו מבלי שאיבדנו את אחיזתנו בו.

קומיטה של מאטסוביאשי-ריו הוא יישום של שבעת התנאים הללו.

כפי שציינתי קודם לכן, בקומיטה מאורגן מראש חייבים להתאמן כמו היה קרב של חיים-או-מוות, אך לעולם לא עם כוונה להסב נזק לחברנו לאימונים. בקומיטה חייבים להתמסר כליל, וממחויבות זו צפה ההכרה כי המכה שלך יכולה בקלות להרוג את היריב, ההכרה כי איש-הקרטה אוחז בידיו בחיים ומוות. אך לעולם אין לעסוק בקומיטה מאורגן מראש עם הכוונה להרוג. ההכרה כי אתה אוחז בחיים ומוות בידייך צריכה להוביל אותך לאישור מחדש של החיים – חייך שלך ושל יריבך.

קומיטה הוא מעשה נדיר של התחלקות, שכן יחד עם יריבך אתם שואפים יחד למחויבות טוטאלית של העצמי ולהבנה של אותה מחויבות. שניכם חותרים בכדי להשיג את היכולת האנושית המרבית ולבחון אחד את השני עד למקסימום. כאשר שני אנשים המתאמנים בקומיטה חותרים יחד למחויבות מוחלטת, מתבסס יחס הדדי בו תקשורת מושלמת הופכת אפשרית למרות שאפילו מילה אחת אינה נאמרת. מחתירה זו יכולה לבוא ההכרה כי מסרת את עצמך וההבנה של התמסרות זו. חשוב מכל, זה היא התנסות בחום אנושי בו הקרטה גדל והופך לקרטה-דו.

בשלב זה אולי יהיה טוב להזכיר את ההבדלים בין קרטה וקרטה-דו. קרטה מתייחס לאומנות-לחימה שהתפתחה לשם הגנה עצמית מאלימות קרבה או בלתי-חוקית על ידי שימוש בגוף שאומן בקפידה ככלי נשק. קרטה-דו, לעומת זאת, משמעו דרך חיים המבוססת על קרטה או חיי-קרטה, בהם האדם כובש את עצמו ויוצא כמנצח מבלי כל שימוש באומנות במובן מפורש. במילים אחרות, משמעותו נחה בלחימה באויבים הפנימיים, שהם חזקים וגדולים יותר מאויבים חיצוניים, על ידי בנייה של גוף ונפש איתנים על ידי אימון בקרטה. בקצרה, ניתן להגיד כי קרטה-דו מבקש לבנות "אדם שלם" דרך אימוני קרטה השורדים למשך שארית חייו. שיקולים אלו מתומצתים במילים: אין מכה ראשונה בקרטה.

יקוסוקו קומיטה IVII (YANKUSOKI KUMITE)

כל סט קומיטה מתחיל ומסתיים בקידה (תמונות i- vi), אך אלו יוצגו בקומיטה I ו-II בלבד. בכל התמונות ג'וקיי קושי (Jukei Kushi) הוא התוקף והמחבר הוא המגן. ניתן לבצע את כל הקומיטה כאשר מתחילים אם כל אחת מן הידיים וכל אחת מן הרגליים.

יקוסקו קומיטה I

התוקף מכה ראשית לכיוון הפנים (תמונה 2); המגן צועד לאחור ומשתמש בג'ודאן אוקה (תמונה 2), ואז מתקפת-הנגד על ידי צעד פנימה ומכה (אוי-זוקי) לחזה (תמונה 3) התוקף עתה צועד לאחור ומשתמש בגדאן-בראי אוקה (חסימה תחתית) (תמונה 3), ומכה מכה אחרונה לפנים (תמונה 4). עתה המגן, בתזמון טוב, מכה בתוך האגרוף המתקרב, בכיוון פניו של היריב (תמונה 4). זרועו של המגן חוסמת ביעילות את האגרוף המתקרב על ידי מכה מתוזמנת היטב זו.

יקוסקו קומיטה II

התוקף מכה שלוש פעמים לחזה, צועד בכל פעם בעמידת זנקוטסו (תמונות 2-5). המגן חוסם את שתי המכות הראשונות עם חסימה תחתית, בעודו צועד לאחור בעמידה טבעית, מחליק אם יש בכך צורך. בעבור המתקפה השלישית הוא חוסם את המכה ובו-זמנית מכה בצוואר.

יקוסקו קומיטה III

התוקף משתמש בעמידה ברגל פתוחה לרווחה ומכה ראשית לחזה (תמונה 2). מבלי לצעוד שוב, הוא מכה אל הפנים (תמונות 3, 4). המגן חוסם את המכה הראשונה עם חסימת חזה פנימית (תמונה 2). הוא אז חוסם את המכה לפנים ובו זמנית מרחיק לאחור את אגרופו של היריב, שהוא בעמדת ההיכון הרגילה שלו (תמונה 3). כעת חופשי המגן להכות עם ריסוק מרפק אל הצלעות.

יקוסוקו קומיטה IV

המגן לוקח שלושה צעדים טבעיים כמו היה הולך ברחוב (תמונות 1-3). כאן, הוא מתחיל עם הרגל הימנית. התוקף עוקב אחריו, ובצעד השלישי אוחז בכתפו השמאלית של המגן עם ידו הימנית (תמונה 4). המגן אוחז בידו של התוקף (תמונות 5-7) ומסתובב. התוקף מכה בג'ודאן-זוקי (מכה עילית) (תמונה 7) ואז צ'ודן-זוקי (מכה אמצעית) מבלי לצעוד. המגן חוסם את שתי המכות עם אותה היד, ומכה את החזה של היריב עם האגרוף הימני (תמונה 8).

יקוסקו קומיטה V

התוקף צועד בעמידת זנקוטסו מכה הפוכה (תמונה 2). המגן חוסם את המכה הראשונה בשימוש בעמידת זנקוטסו יד הפוכה (תמונה 2). התוקף בועט (תמונה 3) וכאשר הבעיטה שלו נחסמת עם אותה היד שחסמה את המכה, הוא חוזר שוב לעמידת זנקוטסו (תמונה 4). היריבים עתה עומדים זה מול זה בעמידת היכון (תמונה 5). התוקף צועד בעמידת זנקוטסו ומכה בפעם האחרונה. המגן חוסם ובועט באותו הזמן. הוא משתמש בחסימה צידית ביד פתוחה החוסמת ביעילות את המכה, ובאותו זמן תופס את זרועו של היריב ומושך אותו אל תוך הבעיטה (תמונות 6, 7 ).

יקוסקו קומיטה VI

התוקף נעמד בעמידת התקפה ואז נכנס המגן לעמדת היכון (תמונה 2). הם מחכים את תנועותיו של השני, מתבוננים בזהירות, ראשית נעים שני צעדים שמאלה ואז לימין ואז לאחור (תמונות 3, 4). עתה צועד התוקף לפנים ומכה (תמונה 5). אך המגן נע לאחור, מטיח את המכה מטה קודם עם היד הימנית (תמונה 6), ואז היד השמאלית (תמונה 7), מתכונן למכת גב-האגרוף לפנים. טכניקת ימין-שמאל-גב-אגרוף זו היא שילוב נפוץ שחייב להתבצע במהירות (תמונה 8).

יקוסקו קומיטה VII

התוקף אוחז בצווארון המגן (תמונה 2). המגן חוסם ביד פתוחה, כפי שמוצג בתמונה, אך אינו מנסה להעיף את ידו של התוקף, אלא להוליך אותו אל התנועה הבאה. התוקף דוחף את המגן שני צעדים לאחור (תמונות 2-4) לפני שהוא מכה לכיוון החזה (תמונה 5). כעת היד הפתוחה נעה מטה בכדי לחסום את המכה בזמן שהאגרוף מכה בפנים (תמונה 7).

*קיו ו-דן מתייחסים לדרגות קרטה. דרגות קיו הן כל אלו שמתחת לדרגת החגורה השחורה ודן הן כל דרגות חגורה שחורה מדרגה ראשונה ומעלה.

מהות הקראטה-דו האוקינאווי

היסטוריה קצרה של קראטה-דו

אומנות הטה

שורי-טה ונאהא-טה

פופולריזציה של קראטה

התמודדות הקומיטה

השפעות שיטת הטורנירים

המלצות ללמידה

II:

מרשם לבריאות

תובנות של אראקקי

השראה מקיאן

התפתחות קומיטה תחת מוטובו

III: מחשבות על מומחיות בקראטה-דו

כללים ברכישת השליטה

הכללים של קראטה-דו מטסוביאשי- ריו

גישות לשימור באימוני קראטה

האתיקה של הדוג'ו

עצות לאימון

IV: פירוש הקטה של קראטה-דו מטסוביאשי-ריו

תנועות בסיסיות

קמאקטה (עמידת היכון)

טאצ'יקטה (עמידות)

סמקטה (טכניקות תקיפה)

אוקקטה (טכניקות חסימה)

קריקטה (טכניקות בעיטה)

תנועות ביניים

V: תנועות רצף של 18 הקטות

VI: על קומיטה (לחימה)

VII: קובוג'וטסו (אומנות כלי נשק עתיקים)

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

עוד דברים מעניינים: