מחשבת ישראל: רבי נחמן מברסלב – אין ייאוש בעולם כלל

מחשבת ישראל: רבי נחמן מברסלב – אין ייאוש בעולם כלל

מתוך: יהדות ומחשבת ישראל: סיכומים במחשבת ישראל

 

  • ·         למה מתכוון ר' נחמן באומרו לאדם: "אל יפול לזקנה — ", ולמי הוא מכוון דברים אלה? האומנם רק לזקן?  מיהו ה"זקן" בעיני ר' נחמן?

הזקן בעיני רבי נחמן הוא מי שמפסיק להשתנות, מי שמפסיק "להתחיל כל פעם מחדש".

  • ·         כיצד לדעתכם היה ר' נחמן מתייחס לסיפור חייו של ר' עקיבא עד לרגע השינוי? מה השתנה בר' עקיבא באותו רגע, לפי ר' נחמן?

עד לרגע השינוי ר' נחמן היה אומר על ר' עקיבא שהוא נפל לזקנה ולהרגל ומרגע השינוי הוא היה אומר שהוא התחזק ומצא את הכוח להתחיל מחדש.

  • ·         מהן הסכנות  הגדולות ביותר בתהליך ההשתנות, לדעת ר' נחמן?

הסכנה הגדולה בתהליך השינוי היא שאדם יפול לעצבות ויאוש מתוך זה שהוא רואה את החטאים והמקרים בהם הוא נכשל.

  • ·         כיצד מחזק ר' נחמן את האדם המבקש להשתנות אך אינו מאמין ביכולתו לכך?

       מהן העצות המעשיות שלו למצב זה?  רבי נחמן מנחה את האדם להתבונן בנקודות הטובות שבו ובהצלחות שלו כדי להיות בשמחה ולא ליפול לעצבות.

במקום אחר אומר ר' נחמן  כי "אין טוב להיות זקן:  הן (=אפילו לא) חסיד זקן והן צדיק זקן". מה מבטאת התבטאות זו על יחסו של ר' נחמן לערך השינוי? האם  שינוי דרוש רק  כדי להפוך רע לטוב? מדוע?

תפיסתו של רבי נחמן אינה שמה דגש על שינוי מטוב לרע בהכרח. השינוי הוא העיקר וגם אם אדם הוא כולו טוב אז גם במקרה כזה אם הוא לא משתנה הוא נחשב לזקן בעיני רבי נחמן והדבר פסול. האדם צריך להתחיל מחדש ולהשתנות כל חייו כי זהו חלק משמעותי מהקיום האנושי המלא – ההתחדשות הבלתי פוסקת.

סיכום

רבי נחמן מציג תפיסה של שינוי והתחדשות כדרך חיים ולא רק כאמצעי לתיקון של חולשות או קלקולים באדם. רבי נחמן קורא לאדם להמשיך בכל יום מחייו (ואפילו כמה פעמים ביום) לנסות ולהשתנות, לנסות ולהתחיל מחדש. לאדם אשר אינו משתנה רבי נחמן קורא זקן ואפיל אם אדם זה הוא צדיק לשיטתו של רבי נחמן הוא צריך להמשיך ולהתחדש. רבי נחמן מזהה את כוחות העצבות אשר מייאשים את האדם והוא מנחה אותו להתבונן בנקודות האור שבעצמו ובחייו על מנת להיות תמיד בשמחה ובעזרת הכוח של השמחה להמשיך ולנסות להשתנות ולהתחדש.

אם אהבתם את הרעיון של רבי נחמן, אולי תרצו להכיר עוד כמה אחרים שלו:

LOGO

 9 ציטוטים יפים של רבי נחמן מברסלב 

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

עוד דברים מעניינים: