התנהגות ארגונית: מודל עיבוד מידע חברתי

התנהגות ארגונית: מודל עיבוד מידע חברתי

מתוך: מנהל עסקים \ התנהגות ארגונית

מודל עיבוד מידע חברתי

הדעות שלנו לא מתפתחות בואקום, אלא הן יחסיות. אנו מסתכלים מסביב כדי לקבל את הרושם שלנו לגבי כמה אנחנו מסופקים לפי מה שאנחנו משווים את עצמנו אליו. זה תלוי במסרים שאנו מקבלים מהסביבה שלנו. היא שתשפיע עלינו ב2 דרכים:

  1. מה המסרים שאנו מקבלים מאנשים בסביבתנו- מה יגידו על העבודה ועל מה שמים את הפוקוס- על זה בד"כ נחשוב, זה מוציא דברים מתשומת הלב שלנו, ובזה רמת הסיפוק שלנו תלוייה.
  2. ממי הרושם שלנו יהיה מושפע- אנשים שנמצאים איתנו באותה עבודה (הם איתנו המון זמן, הם דומים לנו באופי כי ארגונים מושכים אנשים דומים, נמצאים במצב הכי דומה לשלנו), אבל אנחנו יכולים לבחור גם באנשים אחרים.

כלומר, עם מי אנו מדברים ועל מה משפיע גם על שביעות הרצון שלנו.

אנחנו אוהבים שיש עקביות בין איך שאנחנו מתנהגים לבין איך שאנחנו מרגישים, וברגע שזה לא מתקיים, ברגע שאין לנו הצדקה חיצונית להתנהגות, אנחנו מרגישים מתח מסוים. אנו נרצה לשנות תחושה זו ולכן אם אין לנו הצדקה חיצונית יותר קל לשנות את היחס לגבי העבודה. לאחר ההצדקה שמצאנו לעצמנו נסיק שאנחנו כן מסופקים בעבודה.

*** אנו לומדים הרבה על הדעות שלנו מהתנהגות שלנו בעבר

פער בין המצוי למצופה:

ככל שההתאמה בין הערכים של אדם לערכים של הארגון יותר גבוהה כך הסיפוק יהיה יותר גבוה. ככל שהפער יותר קטן אני יותר מרוצה. ככל שיש ציפיות יותר מדי גבוהות והן לא ממומשות הסיפוק יהיה יותר נמוך. הכל נובע מזה שאנו עושים השוואות כדי להעריך דברים. (בספר יש זווית שונה לתיאוריה- טוען שכל דבר שהיינו רוצים שיהיה, ככל שיש יותר ממנו ככה נהיה יותר מרוצים- ככל שהפער יותר גדול ככה נהיה פחות מסופקים).

מחקר ארוך טווח בברקלי-

שלב א': ביקשו מהנחקרים באוניברסיטה לרשום מה תהיה עבודת החלומות שלהם מבחינת שכר, תנאים, תחום וכו' ומדדו את הPA שלהם

שלב ב': חזרו אליהם לאחר כמה שנים וביקשו מהם לרשום מה אכן העבודה שלהם, מה התנאים וכד'

ממצאים:

  • יש קשר חזק בין מאפייני עבודה (אמיתי- רצוי) וסיפוק בעבודה. ככל שהפער בין מאפייני העבודה שנמדדו בציפיות לבין אלה שנמדדו במציאות קטן יותר, העובדים מסופקים יותר.
  • קשר חזק בין PA (positive affect- נטייה להרגיש רגש חיובי) שנמדד בהערכה ראשונה וסיפוק עכשווי.
  • אין שום השפעה של שכר על סיפוק (לא שכר אבסולוטי ולא פער בין ציפיות ומה קורה בפועל).
  • אינטראקציה בין מאפייני התפקיד לבין ה-PA. אנשים עם רגש חיובי גבוה היו יותר מסופקים גם כשהמציאות לא פגשה את ציפיותיהם, ולהיפך.

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: