תרבות פוליטית

תרבות פוליטית היא מושג תיאורטי (סוציולוגי) המבטא מערכת חברתית בעיקרה של אידיאולוגיה, ערכים, אמונות, נוהגים רווחים, מוסכמות וכו' הנוגעת לחלוקת הכוח והתנהלות החברה בכלל ולאופיו הרצוי של המשטר הלגיטימי בפרט. כאשר השלטון (החל מהעת החדשה המודרנית) נתפס כפועל למען העם ולא להיפך ברור כי ישנה חשיבות גדולה להתאמה בין התרבות הפוליטית, בעיקר בקרב מוקדי כוח בחברה, ואופי המשטר, וניתן אולי גם לטעון כי בין השניים מתקיימים יחסי ביצה ותרנגולת והשפעה הדדית. יכולת הקיום של משטר דמוקרטי, כמשטר המבוסס על הסכמה ורצון העם, נשענת לפיכך במידה רבה על התרבות הפוליטית של אזרחיו. אחד היסודות החשובים ביותר של תרבות פוליטית דמוקרטית הוא ההכרה בריבוי אמיתות ורלטיביזם. תובנת יסוד זו באה לידי ביטוי בנכונות לפשרה, פלורליזם, קבלת הכרעת הרוב, פיתרון מחלוקות בדרך לא אלימה וכיו"ב.

תרבות פוליטית דמוקרטית היא אחד התנאים לקיומו של משטר דמוקרטי יציב. כך למשל על מנת שייתקיים משטר פוליטי תקין חשוב כי כל או מרבית חברי החברה יסכימו על עקרונות המשטר הדמוקרטי (מה שמכונה עקרון ההסכמיות) כמו למשל הכרה בערך של זכויות האדם והאזרח. תרבות פוליטית דמוקרטית תקינה למשל מאפשרת חילופי שלטון בצורה דמוקרטית וכך מפלגה שהפסידה בבחירות מפנה את מקומה למפלגה שניצחה ומקבלת את הלגיטימיות של השלטון שלה.

אין בהכרח תרבות פוליטית אחד שהיא הנכונה וישנה מערכת יחסים מורכבת בין העם ותפיסת העולם שלו לבין צורות השלטון והפוליטיקה שהוא מקיים. אולם ברור כי השלטון הוא תמיד תמונת מראה מסוימת של התרבות הפוליטית באותה מדינה שכן התרבות משפיעה רבות על האופן שבו משטרים פועלים ומנהיגים פועלים בתוכם.

המחקר במדעי המדינה מקדיש בעשורים האחרונים תשומת לב רבה לחקר התרבות הפוליטית במדינות שונות ולאופן שבו היא משפיעה על צורות ומהלכים של השלטון. התחום של חקר התרבות הפוליטית גולש לתחומיה של הסוציולוגיה ואף לתחומם של לימודי התרבות בניסיון לאמוד את "הפסיכולוגיה של ההמון" בכל מה שקשור ליחס שלהם אל צורות השלטון והפוליטיקה המקובלים. היבטים שונים של תרבות פוליטית באים לידי ביטוי בתחומים שונים של החיים, החל מתקשורת דרך בידור ועד תפיסות אישיות ומדעי המדינה חוקרים אותה באפיקי בחינה שונים.

שפרה ופועה מורדות בפרעה וגם בעמרם

מי היו שפרה ופועה כוכבות שמות פרק א'? מה משמעויות השמות שלהן וכיצד הן קראו תיגר (פמיניסטי) גם על המלך פרעה וגם על הבעל/אבא עמרם.

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה