אנטיגונה -סיכום: אפיון דמויות ראשיות ומשניות

מתוך: סיכומים בספרות – אנטיגונה

במחזה אנטיגונה מופיעות דמויות ראשויות המניעות את העלילה ומהוות את המוקד שלה ודמויות משניות התומכות בעלילה ושופכות אור על הדמויות הראשיות. להלן תמצאו תקציר מצומצם על כל דמות ראשית ומשנית עם קישורים לאפיונים מורחבים יותר של הדמויות.

הדמויות הראשיות- מרכזיות: אנטיגונה וקריאון:

דמות מרכזית היא הדמות שבה עוסקת העלילהוהוא מעסיקה את מירב תשומת הלב של הקורא. הדמות המרכזית מניעה את העלילה, הדמויות האחרות קשורות בה ואליה ומאירות צדדים באופיה ובהתנהגויותיה. דמות מרכזית היא בדרך כלל דמות עגולה, כלומר מעוצבת לעומק, מגלה תכונות אופי מובהקות ואיכות אנושית ייחודית, נראית מזוויות שונות, פעילה ומתפתחת, רב גונית ומשכנעת, נאמנה לעצמה ונושאת אידאה, ובעלת הופעה מרשימה, מפתיעה ומתחדשת.

אנטיגונה – שמה של אנטיגונה ("זו שנולדה להתנגד") מרמז על אופיה ומהותה. היא גיבורה טראגית והמניע העיקרי לפעולות שלה הוא אהבתה לפוליניקס אחיה. היא מעוצבת בדמות קיצונית, פזיזה ואימפולסיבית. מצד שני היא גם מאופיינת כאמיצה וכלוחמת על מה שבעיניה הוא נכון גם במחיר כבד. יש בה גם מימד על עוז רוח וחוצפה ביחסיה עם קריאון והסביבה.

קריאון – קריאון מוצג כמלך הזוכה בכס המלוכה בברכת האלים. במערכה הראשונה הוא מציג את עצמו כדמוקרט ושליט טוב ורחום אך לאחר מכן מתגלה כמי שרומס את כבודם של נתיניו. הוא חוטא כלפי היימון וכלפי אנטיגונה. הוא חוטא בחטא ההיבריס עם בטחון עצמי מופרז ואי התחשבות לא בזולת ולא באלים, מה שהופך אותו בסופו של דבר לגיבור טראגי.

אנטיגונה: דמויות משנה

דמויות המשנה באנטיגונה תומכות בסיפור ומאפשרות את התנהלות העלילה. דמויות המשנה המרכזיות במחזה הן: הימון, איסמנה, טירסיאס והשומר.

הימון – בנו של קריאון. יוצא כנגד אביו ומחדד את העימות בינו לבין אנטיגונה.

איסמנה – אחותה של אנטיגונה. מציגה את הרקע המשפחתי לעלילה ועומדת בניגוד לאנטיגונה כרכרוכית ומקבלת את הדברים כמות שהם.

טירסיאס – הנביא העיוור. מייצג את קול המוסר והדת המזהיר את קריאון מפני החטא שהוא מבצע ובכך מאיר את הבעייתיות בדמותו של קריאון

השומר – דמות עממית המייצגת את העם ומבצע את רצון המלך ללא עוררין.

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו